EDB Fellesdata må trolig ta regningen alene

En EDB-ansatt slettet 280 harddisker, men det var IBM som hadde koblet utstyret. Likevel kan EDB-sjef Bjørn Trondsen trolig glemme å kreve erstatning fra IBM.

digitoday.no skrev i går om årsaken til bankkatastrofen som siden torsdag i forrige uke har skapt problemer for to millioner bankkunder i Norge. Grunnen skal være at EDB Fellesdata hadde montert 280 eller 288 nye harddisker i sitt lagringssystem.
Les gårsdagens oppslag: Et tastetrykk stoppet Fellesdata
Men i stedet for å formatere de 280 nye harddiskene, ble 280 eksisterende harddisker, fulle av kundedata, formatert om igjen.


En høyt plassert kilde i banksentral-miljøet opplyser til digitoday.no at EDB Fellesdata selv kan sitte med det formelle juridiske ansvaret etter tabben. Det innebærer at operatøren(e) som trykket på den skjebnesvangre "formaterings-knappen" ikke alene kan lastes for det som skjedde.

Dagens Næringsliv skriver i dag at Hitachi-dataskapet som inneholdt harddiskene, ble koblet av IBM i juni og feilen skal ha oppstått i kablingen av skapet.

Stemmer dette, handlet operatøren i god tro da vedkommende satte i gang formateringen av harddiskene. Skylden vil i tilfelle ligge hos IBM Norge som har koblet systemet og på ansatte i Fellesdata som ikke har testet at systemet var koblet riktig og ignorerte eventuelle alarmer.

Men EDB Fellesdata kan likevel få problemer med å saksøke IBM. For systemet skal ha sendt feilmeldinger til styringssystemene som ansatte på banksentralen skal ha ignorert, skriver Dagens Næringsliv videre. Overvåkningssystemet er levert av Computer Associates, har digitoday.no fått vite.

Det viktigste er likevel det jurdiske ansvaret. For de største datakundene i Norge, bankene og deres driftssentraler, har store staber som selv programmerer, justerer og endrer sine datasystemer. Løsningene er dermed ikke standardvare og leverandørene pleier derfor ikke å påta seg juridisk ansvar, har digitoday.no fått vite.

Standardkontraktene som regulerer avtalene mellom leverandørene og store kunder plasserer vanligvis det endelige juridiske ansvaret for at systemet fungerer (og skadeansvar for feil bruk) hos kunden, i dette tilfelle EDB Fellesdata.

digitoday.no har fått vite at det nettopp av sikkerhetsmessige grunner skal være én part som kobler og én som sjekker etterpå.

Stemmer dette, vil EDB Business Partner og deres datterselskap EDB Fellesdata bli sittende igjen med erstatningskrav de eventuelt får fra bankene alene.

EDB Fellesdata vil selv ikke kommentere årsaksforholdene før en rapport foreligger mot slutten av uken.

* * *

Har du kommentarer eller tips i forbindelse med denne saken, send en e-post til Einar Ryvarden.

Til toppen