EDB Fellesdata vil ikke si noe

EDB Fellesdata har nå reparerert sine IT-systemer, men banksentralen vil ikke si hva som gikk galt.

Rundt to millioner bankkunder har siden torsdag ikke kunnet få noen saldo fra sine banker. Nettbanker og minibanker fungerer, men kundene famler i blinde.

Banksentralen Fellesdata, eid av EDB Business Partner driver feilretting, og forteller nå at deres systemer er tilbake i drift.Oppdatering av data og transaksjoner fra torsdag kveld og fremover pågår fortløpende, og vil være endelig gjennomført om morgenen onsdag 8. august.

Men banksentralen vil fremdeles ikke si noe om årsakene til problemene.

- Vi vil først drøfte dette med våre kunder. Vi skal ha møte med Gjensidige NOR Sparebank, SpareBank 1 banker, Storebrand Bank, BNbank, Nordlandsbanken, Handelsbanken og BNP i løpet av torsdag og fredag, forteller viseadministrerende direktør John-Arne Haugerud til digitoday.no.

- Det er ikke sabotasje eller virus. Det er et teknisk internt driftsproblem, forteller Haugerud.

Til toppen