EDB hadde ikke reserveløsning

Da brannmuren til EDB Fellesdata falt ned i går, hadde ikke selskapet etablert noen reserveløsning. Dette er standard i selv Windows-servere:

I går, onsdag, falt nettbanken til mange bedriftskunder sammen hos EDB Fellesdata/Teamco. Feilen rammet bedriftskundene til flere banker, deriblant Gjensidige Nor.

Slikt kan skje, men i kritiske systemer kan og bør man derfor etablere reserveløsninger. Den enkleste er å koble sammen to servere med en såkalt fail-over-løsning. Stopper den ene serveren opp, merker den andre dette og tar over automatisk - uten avbrudd.

Kanskje vil fail-over-maskinen jobbe noe tregere, for denne serveren må nå takle sine vanlige oppgaver i tillegg til jobben til den andre serveren. Men tjenestene er tilgjengelige mens IT-staben kan rette feilen på den første serveren.

Fail-over tilbys selv i server-versjonen av Windows og er en vanlig brukt funksjon i avanserte Unix-systemer, slik som bl.a. EDB bruker til sin bankdrift.

Berg kjente ikke til den siste feilen da digi.no ringte i går, men ut i fra hva digi.no fortalte han, kommenterer han generelt.

- Generelt burde bedrifter med høye oppetidskrav ha reserveserver-løsninger og bruke teknikker som failover, sier Frank Robert Berg, ansvarlig for IT-tilsynsdelen av Kredittilsynet, til digi.no. Slik arkitektur må være robust, mener han.

Etablering av en failover-løsning er et av tiltakene EDB nå lover å gjennomføre etter gårsdagens nye feil - den fjerde i rekken bare siden påske.

Kredittilsynet har blant annet ansvar for at de norske banktjenestene fungerer som de skal og er dermed kontrollmyndighet for blant andre EDB Fellesdata/Teamco.

Til toppen