RESULTATERFINANS

EDB har gjort et kupp, mener analytiker

Etter tre kvart år med leting har EDB-sjef Endre Rangnes skaffet seg råbillig hjelp til bank-Norge i Ukraina.

30. jan. 2007 - 08:06

Under en pressekonferanse før jul varslet driftsgiganten EDB, som blant annet driver IT-systemene for mesteparten av bank-Norge, at man lette etter en partner, oppkjøps-kandidat eller annen form for hjelp et lavkost-land.

EDB-ledelsen hadde lett siden sommeren, avslørte EDB-sjef Endre Rangnes og man hadde besøkt selskaper i en lang rekke land. Rangnes brukte mest tid på å prate om mulighetene i Ukraina, den sørlige og ganske velstående delen av Sovjetunionen.

Les: EDB vil kjøpe seg kontor i Øst-Europa

Nå er avtalen i boks. EDB har inngått en avtale om kjøp av 60 prosent av det ukrainske IT-selskapet Infopulse Ukrania LLC. Infopulse har 300 høyt sertifiserte medarbeidere med mange års erfaring fra nearshore-virksomhet med vest-europeiske og amerikanske bedrifter som kunder, skriver EDB.

Det mest overraskende med oppkjøpet er summet EDB betaler. For 60 prosent av selskapet som har 300 ansatte, har EDB sluppet unna med å betale bare 38 millioner kroner.

- Her i Norge og Sverige koster konsulentselskaper rundt en million kroner per ansatt, så her har EDB gjort et klipp (kupp på svensk), sier IDC-analytiker Nils Molin til digi.no.

Han sammenligner kjøpet med to lignende oppkjøp gjort av svenske konsulentselskapene Teleca og Sigma i henholdsvis Russland og Baltikum i fjor som ble mye dyrere.

Molin påpeker at prisen styres av marginene til Infopulse, men medgir at EDB ikke kjøper seg kundemasse for å vokse - EDB skal primært skaffe seg kapasitete overfor norske kunder og da er inntjeningen til Infopulse mindre viktig.

For EDB har med et sverdslag skaffet seg tilgang til 300 hoder i et svært stramt norsk arbeidsmarked.

Kjøpet er ikke helt sammenlignbart, men Ergogroup kjøpte seg både hoder og kundemasse da de snappet opp Allianse i mai i fjor med 430 ansatte for 912 millioner kroner.

Infopulse Ukraina ble etablert i 1992. Av de 300 ansatte, har hele 82 utdannelse på mastegradsnivå i IKT. Selskapet har god lønnsomhet og hadde i 2006 en omsetningsvekst på over 50 prosent til om lag 40 millioner kroner og går med et overskudd.

Infopulse har kunder i Tyskland, Sveits, Storbritannia, Belgia, Frankrike, Nederland, Sverige, Danmark og USA. Selskapet har i flere år jobbet med utvikling av

programvare for bankindustrien, og større europeiske banker har samarbeidet med Infopulse i flere år.

Infopulse jobber med de fleste moderne teknologiplattformer og har blant annet sterk

kompetanse innen Java og Microsoft-teknologi.

- Ved hjelp av Infopulse kan EDB påta seg flere kundeprosjekter og oppnå en høyere organisk vekst, sier Rangnes.

EDB overtar 60 prosent av virksomheten i Infopulse. Selgere er ledelsen i Infopulse som fortsatt vil være med på eiersiden gjennom den resterende eierandelen på 40 prosent. EDB forventer å betale 6 millioner dollar, rundt 38 millioner kroner, skriver EDB.

Endelig kjøpesum vil avhenge av selskapets omsetning og resultatutvikling 2007 til 2009. EDB har også avtalefestet en opsjon på å overta de resterende 40 prosent av aksjene i Infopulse.

Det er inngått bindende avtaler med sentrale personer i Infopulse som sikrer at disse

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

fortsetter i virksomheten. Infopulse opprettholdes som et selvstendig selskap i EDB-

konsernet. Transaksjonen ventes å være gjennomført i begynnelsen av 2. kvartal 2007.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.