EDB lover slutt på nettbank-stopp

EDB Fellesdata og EDB Teamco har i løpet av høsten tabbet seg ut tre ganger. Nå lover selskapene å ha ryddet opp. Her er hva andre kan lære.

Mange av norske banker og bankbrukere har i løpet av høsten blitt grundig lei dataproblemer. For i august stoppet dataproblemer hos EDB Teamcos datasentral på Skøyen (tidligere Fellesdata) halvparten av bankkundene i Norge. Etter dette har datasystemene stoppet opp ytterligere to ganger. Nå lover EDB Teamco at selskapet har tatt grep. Ett av tiltakene EDB Business Partner ASA-sjef Bjørn Trondsen har gjort er å gjenskape "gamle Fellesdata".


EDB Teamco har fra 1.november slått sammen både utviklingsmiljøene i EDB Fellesdata og deres tilhørende driftsmiljøer. Lederen for denne divisjonen på 130 ansatte heter Ole Urdahl. Han forteller til digi.no at selskapet har innført en lang rekke nye rutiner og endringer.

Urdahl mener EDB var svært uheldig.
- Hverken vi eller våre konkurrenter er oppe hele tiden - det oppstår innimellom feilsituasjoner, men som regel løses de på 2-3 minutter før det blir noe problem for kundene, sier Urdahl til digi.no.

Urdahl forteller at selskapet har gjennomført en lang rekke tiltak. Det første var en full gjennomgang av test- og driftsrutiner. Dette har vært gjort av både interne og eksterne konsulenter. Hovedmålet er preventive tiltak for å unngå feil, tiltak for å minimere konsekvenser av feil og tiltak for hurtig korreksjon ved feil.
Sikkerhets-tips
- Tenk på det verste som kan skje - test komplette løsninger fra ende til ende
- Vurderer om du raskt kan oppdage en feil og hvor lang tid det tar å rette opp hvis du ikke har oppdaget den med en gang.
- Å slå sammen flere små servere til en stor kan være billigere, men husk at man samler alle egg i en kurv
- Test i full skala - mange problemer dukker ikke opp før under høy belastning

I tillegg har ledelsen tatt i bruk et system for risiko-vurdering, innført av konsulenter fra Det Norske Veritas.

- Vi fokuserer nå mer på alle konsekvenser ved endringer før de legges over i produksjonsmiljøet. Dette inkluderer alt fra test og ytelse til fallback-rutiner.

Det viktigste for EDB Teamco er å gjennomføre den komplette speilingen selskapet arbeidet med da feilen oppstod i august. EDB Teamco har under Romsås-fjellet laget en datasentral som gir DnB og Nordea (tidligere Kreditkassen) et komplett parallelt anlegg. Faller EDB-sentralen på Skøyen sammen, mister bankene bare 1-2 timer med ny løsning.

I løpet av første kvartal er EDB Teamco ferdige med å etablere speilingsløsning i OSIKAN-senteret for Fellesdata-bankene. Så skal Teamco begynne diskusjoner med banker som ønsker og er villige til å betale for større sikkerhet.

EDB Teamco skal også styrke overvåkningssiden. digi.no har tidligere skrevet at selskapet brukte overvåkningssystemet CA Unicenter under havariet i august. Dette stemmer ikke, kontrakten var inngått, men først nå skal EDB Teamco ta systemet i bruk.

Fra sentrale konsoller skal selskapets operatører kunne samle inn og sortere feilmeldinger mer effektivt. Bruken av CA Unicenter vil også kunne redusere mannskapsbehovet fremover, medgir Urdahl.

Det var mangelfull testing som utløste problemene to ganger for EDB Fellesdatas kunder, men Urdahl kan ikke utelukke testproblemer i fremtiden.

- Vi skal bli flinkere, men det er ikke mulig å teste mer enn 99 prosent av tilfellene. Det er ikke alltid mulig å simulere maksimal belastning fullt ut, sier Urdahl til digi.no.

Til toppen