EDB mister Gjensidige Nor-kontrakt

Gjensidige NOR har vurdert kjernesystemene sine siden 2001 og har valgt å innlede forhandlinger med annen leverandør enn EDB Business Partner. EDB mister imidlertid ikke kundeforholdet over natta.

EDB Business Partner skriver i en børsmelding at selskapet kan miste applikasjonsleveranser med en årlig fast omsetning på rundt 40 millioner kroner innen to til tre år. Gjensidige NOR har innledet forhandlinger med TietoEnator om kjøp av nye kjernesystemer.

Dette skjer etter en omfattende evaluering av aktuelle leverandører, skriver banken i en pressemelding.

Det finsk/svenske selskapet Tieto kjøpte i fjor det gamle Merkantildataselskapet Financial Systems (Provida) for å posisjonere seg mot Gjensidige Nor-kontrakten, skriver iMarkedet.no i dag.

Eksisterende fem års avtale med EDB Business Partner om drifting av banksystemer, er ikke berørt av beslutningen. Andre applikasjonsområder hvor banken benytter EDB Business Partners løsninger omfattes ikke av forhandlingene banken nå
innleder.

EDB mener selv at de skal kunne føre en stabil og sikker drift for Gjensidige:

"EDB Business Partners målsetting er at den stabile og sikre driften banken historisk har opplevd, skal videreføres for bankens fremtidige løsninger."

EDB hadde 2001 og starten av 2002 siden store problemer med driften av nettbanken sin overfor flere kunder, noe som ble grundig dokumentert i digi.no.

Les mer om problemene her:


Blant annet gikk Gjensidige-gruppen ut med en melding i august 2001 om at de ville saksøke EDB.

Informasjonsdirektør Eivind Grønstad i Gjensidige NOR understreker overfor digi.no at forhandlingene dreier seg om systemleveranse og ikke drift av systemene.

- Det er ikke driftssiden vi forhandler om. Der står vi fritt til å velge leverandør når den tid kommer.

- Men det henger vel sammen, IT-systemene og driften av disse?

- Det gjør det jo. Men vi har lenge sett på behovet for å skifte ut kjernesystemene våre, sier Grønstad som hevder banken første gang nevnte Tieto Enator som mulig leverandør på en resultatpresentasjon i fjor høst.

Men allerede i 2001, etter bankkaoset, begynte banken å se seg om etter ny systemleverandør.

I dag sier Grønstad om EDB-problemene:

- Vi er tilfreds med de tiltak som ble iverksatt etter de alvorlige driftsproblemene i august 2001. Behovet for å investere i nye kjernesystemer var på agendaen før de alvorlige dritsforstyrrelsene i august 2001, men denne hendelsen synligjorde behovet og bidro til at prosessen fikk høy prioritet.

Dersom Gjensidige-forhandlingene med den nye leverandøren fører til enighet, vil kjernesystemene fra TietoEnator legge grunnlaget for Gjensidige NORs nye bankplattform sammen med bankens egenutviklede løsninger.

"Den nye generasjonen bankplattform vil gi vesentlig økt systemeffektivitet hvilket innebærer både redusert utviklingstid for nye produkter og reduserte driftskostnader. Den nye plattformen vil også være bedre tilpasset dagens behov for døgnkontinuerlig drift." , skriver Gjensidige i meldingen.

- Vi ser absolutt at forslaget til løsning fra Tieto ivaretar våre behov i forhold til både økonomi og teknologi, sier informasjonsdirektøren.

Les også saken hos vår søsterpublikasjon iMarkedet

Til toppen