EDB og Storebrand klar med bank på mobil

Nå skal de første norske kundene snart kunne bruke mobilen som nettbank. EDB og Storebrand er klar.

I blant annet Japan har mobile brukere lenge hatt full tilgang til sin nettbank gjennom mobilen med muligheter til å betale regninger, sjekke konto og overføre penger. Nå skal de første norske mobil-eiere få samme mulighet.

I månedsskiftet mai-juni lanserer Storebrand Bank og EDB en komplett mobilbank for bankens kunder.

– Vi ser på dette som et teknologiskifte på lik linje med da nettbanken kom på markedet for ti år siden. Dette vil revolusjonere måten folk bruker banken på, sier salgssjef Ann Merethe L. Sommerseth i EDB, som har utviklet den nye mobilbanken.

Den nye mobilbanken vil inneholde de samme tjenestene som finnes i nettbanken. Du kan blant annet betale regninger, sjekke saldo, godkjenne e-faktura, og ha oversikt over forfall på fakturaer og siste bevegelser på konto. Mobilbanken gir deg i tillegg mulighet til å sperre VISA-kortet og få tilsendt PIN-koden om du har glemt den.

Storebrand Bank har gebyrfrie dagligbanktjenester. Trygve Dahl forteller at banken heller ikke skal ta seg betalt av kunder som vil bruke mobilbank.

– De eneste utgiftene til denne tjenesten er kostnader som er direkte knyttet til den enkeltes mobilabonnement, sier Dahl.

– Dette blir som å få nettbanken på mobilen. Det betyr at du kan utføre de fleste banktjenester helt uavhengig av tid og sted. To av tre bankkunder benytter i dag nettbank fordi den er enkel og tilgjengelig utenom bankens åpningstider. Med mobilbank blir tjenesten enda mer fleksibel, påpeker Dahl.

Sparebankforeningens undersøkelse av nettbankbruk og Norsk Gallups internettstatistikk viser at bankkunder i stadig større grad foretrekker nettbank nettopp på grunn av tilgjengelighet. De samme tallene viser at telebank, eller kontofon, er på vei ut.

26 prosent av nordmenn over 15 år sier det er sannsynlig at de vil benytte seg av denne tjenesten når den kommer. Det viser en fersk undersøkelse MMI har gjennomført for EDB og Storebrand.

Mobilbanken ønskes mest velkommen i aldersgruppen 25-39 år. De som i dag bruker de mer avanserte mobiltjenestene, som å søke informasjon og lese nyheter, betale kinobilletter eller lignende, er mer interessert enn andre.

– Den yngre garde har banet vei både i mobilbruk og internettbruk. Det er derfor grunn til å tro at denne gruppen også blir de første aktive brukerne av mobilbank, sier Dahl.

Den nye mobilbanken vil kunne brukes på de fleste mobiltelefoner som finnes på markedet i dag. Sikkerheten er like god som i nettbanken.

– Den nye generasjon mobiltelefoner gir helt nye muligheter både i forhold til hastighet og brukervennlighet. Tjenesten fungerer like godt på GPRS som på 3G-nettet, sier Sommerseth i EDB. Hun tror at mobilbank på sikt vil bli en dominerende kanal for å utføre banktjenester.

Til toppen