EDB skal markedsrettes

Ex-IBM-sjef Endre Rangnes tar nå de første grepene i EDB Business Partner. Giganten har vært for lite kundeorientert, sier Rangnes til digi.no.

IT-giganten EDB Business Partner fikk 1. juli ny sjef da tidligere IBM Norge-sjef Endre Rangnes overtok roret. Det ble en kort sommerferie, forteller Rangnes til digi.no.

    Les også:

Han brukte i stedet det fine været til å sette seg inn i selskapet og nå kommer de første endringene. I store annonser i mange medier søker EDB i disse dager etter nye folk i tre stillingskategorier. Selskapet skal til sammen ansette 10-15 personer i stillinger som forretningsutviklere og senior salgskonsulenter mot bank, offentlig salg og industri.

Ansettelsene er ikke en indikasjon på at EDB gir noen veldig gass fordi markedet lysner - 10-15 ansatte er lite når man tar i betraktning av selskapet har totalt 2700 ansatte og drifter blant annet mesteparten av bank-Norge.

- Ansettelsene er en del av arbeid for å markeds- og kundeorientere oss i større grad, forteller Rangnes til digi.no. Men de store annonsene er også del av et profileringsarbeid, medgir han.

EDB har vært for produktorientert tidligere, mener den nye toppsjefen og gir et eksempel:

- Tidligere har vi med jevne mellomrom lansert nye nettbank-løsninger til alle bankene vi drifter for. Utviklingen av slike løsninger har vært for produktstyrt, vi har ikke lyttet godt nok til hva kundene har etterspurt. Det har dessuten vært få valgmuligheter. Nå skal vi blant annet innføre et mer modulbasert system som gir bankene større fleksibiltet i hva de ønsker av løsninger, forteller Rangnes.

Han vil ikke kommentere fusjonen mellom DnB og Gjensidige Nor, som både kan få store positive og negative konsekvenser for EDB. For i dag er begge bankene kunder hos EDB, men Gjensidige Nor har vedtatt å bytte til TietoEnator. Dette byttet kan bli stoppet av fusjonen.

Til toppen