EDB er med blant annet driften av mange norske banken og Telenors IT-systemer Norges største outsourcingsselskap.
Nå setter EDB selv ut store deler av det som ikke er kjernevirksomhet i selskapet.
Coor Service Management, som i dag endrer navn fra Skanska FM, overtar ansvaret for store deler av EDBs interne tjenester. Avtalen har en verdi på over 300 millioner kroner over en femårsperiode, opplyser EDB:
Som et ledd i denne avtalen overtar Coor arbeidsgiveransvaret for 34 ansatte i EDBs avdeling for intern service i Oslo, Bergen og Trondheim.
Avtalen innebærer at Coor Service Management blant annet får ansvaret for drift av resepsjon, sentralbordtjenester, vakthold, renhold og kantinedrift, byggdrift, rekvisita, interne posttjenester.
– Dette handler om å ta egen medisin. På samme måte som våre kunder setter ut IT-tjenester til oss, fordi dét ikke er deres kjerneområde, velger vi nå en leverandør med intern service som hovedfokus. Avtalen vil også gi de ansatte som nå begynner i Coor Service Management en bredere faglig plattform med større muligheter til å utvikle seg innen sine områder sier konsernsjef Endre Rangnes i EDB.