EDB vil ta driften for mellomstore

Også at mellomstore bedrifter kan outsource IT-driften, men EDB stiller strenge krav til sin nye kundegruppe.

Hittil er det bare de største kundene som har satt ut IT-driften sin og oppnådd kostandsbesparelser. Aktører som Telecomputing kan bare overta deler av IT-driften for små og mellomstore bedrifter og salget har heller ikke tatt av slik man spådd under dotcom-årene.

EDB er størst på outsourcing i Norge og ønsker nå å tilby mellomstore bedrifter standardiserte løsninger for outsourcing, røper Ole Urdahl, sjef for EDBs driftsdivisjon overfor digi.no.

EDB er allerede i gang og har noen mellomstore kunder, som for eksempel Møbelringen og Klaveness og har kunder som bare bruker noen millioner kroner på IT i året, men her ligger det åpenbart et stort marked.

Men at selskapet ikke har satset på mellomstore selskaper blir klart når man spør hvilke systemer de tilbyr drift av: EDB har frem til i dag fokusert på å tilby kundene sine de største systemene: SAP og Oracle, men Urdahl forteller at EDB også kan tilby typiske SMB-systemer som Microsoft Axapta og Navision.

Gartner spådde tidligere i mai at på lang sikt, 15-20 år frem i tid, vil bare et mindretall av organisasjoner fremdeles ha internt IT-drift. Alle andre vil lei seg hjelp, men det vil ikke primært skje i India, det er leverandører i hjemlandet eller andre geografisk nærmere land. Altså aktører som EDB.

I sin forklaring på EDBs tilbud og hvordan markedet fungerer, kommer Urdahl trolig med hovedforklaringen på hvorfor flere bedrifter foreløpig ikke har outsourcet.

- Jo mindre kunde du er, jo mindre kan aktører som oss skreddersy tilbudet. Vår forretningsmodell er å sette opp felles systemer som mange kunder kan bruke sammen. Skreddersøm tar tid og vanner ut standardisering og skalerings-effektene, forklarer Urdahl til digi.no.

Bedt om å peke ut hvordan og hva slags bedrifter som vil spare penger på å sette ut IT-driften til aktører som EDB peker peker Urdahl på virksomheter der ledelsen har endringsvilje.

- Skal mellomstore bedrifter kunne outsource, må de være villig til å endre sin IT-arkitektur og bytte ut eldre, mindre vanlige systemer. De må også ha satt seg klare mål, skal du beholde alt som det er, kan vi ikke tilby store besparelsene, forklarer Urdahl.

Det er såkalte legacy-systemer, eldre programpakker, gammel mellomvare eller egen-sydde applikasjoner som er den store bremsen. Vil ikke kunden ofre disse, kan han få et nei fra EDB.

Urdahl påpeker også at kundene må komme med en langsiktig kontrakt.

- Kostnader ved oppstart og opprydning gjør at effektene melder seg i år to og tre. Kundene bør helst ha et 5-10 års perspektiv.

Han mener også at mange virksomheter er svake på IT-strategi.

– Skal du outsource, må du forstå IT og forstå muligheter og begrensinger. Vi kaller det bestillerkompetanse, forteller Urdahl.

Urdahl forklarer også at på enkelte områder gir ikke outsourcing noen særlige prisfordeler.

- Det er mindre å hente på ERP-systemer, som for eksempel SAP eller Visma. Lisenskostnadene blir ikke noe særlig lavere og kundene beholder vanligvis kontrollen over hvordan applikasjonen skal fungere (parameteriseringen). EDB tilbyr primært drift og systemintegrasjon, forklarer han.

Til toppen