Edruelig annonse-estimat fra ThunderHouse

McCann-Ericksons ThunderHouse tror annonsemarkedet på det norske Internett blir på rundt 100 millioner kroner netto for 1998. Det er betydelig lavere enn hva andre aktører tidligere har spådd.

Direktør Jan Grønbech i den globale reklamebyrågruppen ThunderHouse tror det vil bli omsatt annonser på nett i Norge i år for omlag 100 millioner kroner netto.

Han er dermed mer beskjeden enn anslaget til Scandinavia Online på 300 millioner kroner tidlig i fjor (som i dag er betydelig nedjustert) eller mediebyrået Carat og Senter for Medieøkonomi som offentliggjorde sine tall på høstparten i fjor.

Carats estimater ligger også svært høyt, rundt 200 millioner kroner beregnet etter nettopriser (etter at rabatter og byråprovisjoner er innvilget). Senter for Medieøkonomi har beregnet rundt 135 millioner norske kroner brutto, det siste mye mer på linje med nettoanslagene til ThunderHouse.

Både Carat og Senter for Medieøkonomi har vært rimelig enige om at annonsetallene for 1997 blir 50-55 millioner kroner.

Grønbech, derimot, tror en tredobling av annonsemarkedet er mest realistisk, og tror 1997-tallene lå så lavt som rundt 30 millioner, stadig i nettopriser.

- Seriøse aktører i markedet vil nok være enig med meg i spådommen for 1998. Man må stikke fingeren i jorda og se hva som er realistisk. Men ingen vil bli mer happy enn meg om resultatet viser seg å bli nærmere 200 millioner, sier Grønbech.

- De største nettstedene er allerede oppe i 10-12 millioner kroner i annonseinntekter for 1998, så det tegner til at annonsemarkedet i år vil ta av mer enn i 1997, sier Grønbech.

En årsak til at man i begynnelsen av året er oppe i så høye tall, er ifølge Grønbech at mange årskontrakter inngås i begynnelsen av året.

Grønbech tror at sportsbegivenheter som vinter-OL i Nagano kan få flere personer på nettet og dermed gi grunnlag for større annonseinntekter. Politisk reklame er naturlig nok ikke særlig aktuelt i og med at det ikke er valgår.

- Politisk reklame prøvde vi å få i gang i forbindelse med stortingsvalget i fjor, men partiene var lite villige til å markedsføre seg på Internett. Kun Venstre annonserte på nett, men partiene har lite penger.Vinter-OL vil nok representere et par millioner kroner i annonseinntekter, selv om trenden i norske byråer er å tenke langsiktig og inngå årskontrakter. Likevel vil nok OL bidra til at folk er mer på nettet. Under forrige sommer-OL så man at folk gikk oftere inn på nettet. Så det kan forventes en klar oppgang i bruken av Internett både under OL og fotball-VM, sier Grønbech til digi.no.

Til toppen