Flere av de største internett-aktørene oppnår seks av seks mulige stjerner i EFFs «Who Has Your Back»-rapport for 2014. Andre gjør det langt dårligere. (Bilde: EFF)

EFF: – Disse beskytter deg best

Apple og Yahoo gjør størst framskritt i kampen mot statlig snoking.

Electronic Frontier Foundation, en organisasjon som kjemper for å forbedre teknologibrukernes digitale rettigheter, har på nytt vurdert hvor godt noen av de mest kjente internett- og teknologiselskapene beskytter sine brukere mot utlevering av data til myndighetene. Antallet aktører som har blitt vurdert i «Who Has Your Back»-rapporten, har blitt økt fra 18 til 26 siden i fjor.

I rapporten gir selskapene stjerner for ulike hvilke tiltak de har gjort det siste året for å beskytte brukerdataene mot unødvendig innsyn fra myndighetene.

Rapporten er gledelig lesning i den forstand at de fleste har fått flere stjerner enn i 2013. Foursquare er den eneste aktøren som har fått færre stjerner enn i fjor. Dette skyldes at selskapet ikke offentlig har uttalt seg mot masseovervåkning, noe selskapet har gjort tidligere.

Dårligst

Virkelig dårlig ut kommer derimot Snapchat, som kun får én av seks mulige stjerner. Selskapet krever ikke rettsordre for å utlevere data. Det varsler ikke brukerne om dataforespørsler fra myndighetene, og det har til gode å kjempe for brukernes personvernrettigheter i retten eller Kongressen. EFF skriver dog at det må legges til at mange selskaper aldri har fått noen mulighet til å utfordre forespørsler om datautlevering i retten, og at dette ikke må holdes imot selskapene.

Best

To store aktører som i fjor bare fikk én stjerne, men som når oppnår full score, er Apple og Yahoo. I fjor var det bare internett-leverandøren Sonic.net og Twitter som oppnådde seks stjerner. I år er antallet økt til ni. I tillegg til de fire nevnte, har også Dropbox, Facebook, Google, Microsoft og mobiloperatøren Credo Mobile oppnådd seks stjerner.

– Lyset som har oppstått etter et år med Snowden-lekkasjer ser ut til å ha fått dusinvis av selskaper til å forbedre sine policyer når det gjelder å utlevere brukerdata til myndighetene, sier EFFs aktivismedirektør, Rainey Reitman, i en pressemelding.

– Rapporten vår kartlegger objektivt verifiserbare kategorier om hvordan teknologiselskaper reagerer når myndighetene søker etter brukerdata, slik at brukerne kan gjøre informerte avgjørelser om hvilke selskaper de kan stole på at tar vare på informasjonen deres, sier Reitman.

Blant de andre selskapene som ifølge EFFs oversikt har et betydelig forbedringspotensial, er Adobe, Amazon, AT&T, Comcast, Foursquare og MySpace. Disse har bare fått to eller tre av seks mulige stjerner.

Til toppen