Effektiv år 2000-løsning

Kinesiske myndigheter har sannsynligvis funnet en svært effektiv løsning på år 2000-problemet hos sine flyselskaper: En bunke flybilletter er alt som skal til.

Da andre verdenskrig var over, ble tyske soldater mange steder satt til å rydde opp alle landminene de selv hadde lagt ut. For å sikre seg at de ikke slurvet eller "glemte" noen, ble de tvunget til å marsjere over områdene de hadde ryddet. Svært brutalt, men unektelig effektiv.

Kinesiske myndigheter har tenkt å løse år 2000-problemene i sine flyselskaper på en liknende måte, forteller den engelske avisen Financial Times.

- Alle sjefer i flyselskapene skal opp i luften 1. januar 2000, sier Zhao Bo, Kinas leder for år 2000-arbeidet til avisen. Vi må være sikker på at det ikke blir noen problemer med flytrafikken.

Ordren til alle flyselskap-lederne er en del av et bredere arbeid Kina har satt i gang for å løse år 2000-problemet på forskjellige samfunnssektorer. Informasjonsdepartementet har lært opp 5000 programmere som skal hjelpe bedrifter og offentlig sektor med problemet.

Kina sliter med et spesielt problem, i følge Zhao: Opptil 90 prosent av programvaren i landet er ulovlig kopiert og brukerne får ikke hjelp eller oppgraderinger. De kinesiske myndigheter er særlig redd for at mange av de små regionale flyselskapene som sliter økonomisk ikke vil ha råd til å bytte programvare og rette andre feil.

Den kinesiske beslutningen skal være inspirert av at Jane Garvey, sjefen for det amerikanske luftfartsverket, har lovet å fly på tvers av USA 1. januar for å demonstrere sikkerheten. Amerikanske eksperter mener at det ikke er fare for noen feil i vestlige fly - problemet ligger først og fremst i kontrollsystemene på bakken.

Til toppen