Effektivt system sletter data på mobiler

Kongsvinger-bedriften Ibas lanserer «OnTrack Eraser for Mobile Devices» i juli.

Kongsvinger-bedriften Ibas, i dag eid av det globale selskapet Kroll Ontrack, er mest kjent for sin innsats innen gjenvinning av data på ulike typer skadede lagringsmedier.

Samtidig tilbyr de også produkter og tjenester for sikker sletting. Disse skal gjøre det umulig, også for eksperter som dem selv, å gjenvinne noe som helst av det som har vært lagret på disker eller tape.

Én type lagringsenhet har hittil ikke vært gjenstand for noen av Ibas’ «Ontrack Eraser»-produkter: mobiltelefoner.

I motsetning til hva tilfellet er for pc-er og servere, er sertifiserte systemer for å slette data på avanserte mobiltelefoner mangelvare. Det generelle inntrykket er at mobiltelefoner per i dag ikke kan «wipes», selv om det finnes unntak.

– Innen juli skal vi lansere et verktøy og et system for å løse denne utfordringen, forteller Henrik Andersen fra Ibas Danmark til digi.no. – Da vil vi kunne tilby «Ontrack Eraser for Mobile Devices», med sikker sletting på høyde med det vi tilbyr for datamaskiner.

Sletting som garantert gjør det umulig å gjenvinne data fra en pc, krever at man starter maskinen fra en cd eller en usb-enhet, og kjører et sletteprogram derfra.

– Problemet med en mobiltelefon, er at det ikke kan startes fra et annet operativsystem. Det er den store forskjellen. Skal man slette data på en mobiltelefon, må man gjøre det mens telefonens operativsystem er aktivt. Det er en stor utfordring, forklarer Andersen.

Han understreker at det å ta en «soft reset» eller en «hard reset» av mobiltelefonen, ikke er tilstrekkelig til virkelig å slette data. Det er som å reformatere en harddisk: Det hindrer ikke eksperter på gjenvinning fra å lese og rekonstruere innholdet.

– Løsningen vi har utviklet er tilpasset både forbrukere og bedriftsmarkedet. Prinsippet er at det legges en sletteklient på telefonen. Når den kjøres, identifiserer den alle områder der det kan lagres data, og overskriver dem. Klienten rører ikke selve operativsystemet. Overskrivingen er så omfattende at rekonstruksjon er umulig.

Sletteklienten kan tilføres mobiltelefonen over en ledning til en pc. Den kan også fordeles som nedlastingslenke i en tekstmelding.

Kunden setter selv regler for å styre innstillingene på sletteklienten, for eksempel hvorvidt slettingen skal gjelde sim-kort og lagringskort i tillegg til mobilens interne minne.

Klienten kan også gjøres mottakelig for eksterne kommandoer som utløser sletteprosessen, gitt at de stammer fra en kilde som den er innstilt på å godta.

– Vi har lagt inn flere finesser her. Sletteklienten kan innstilles slik at den automatisk iverksetter sletteprosessen dersom noen skulle prøve å avinstallere den. En annen egenskap er at klienten vil merke om sim-kortet byttes ut. Startes mobiltelefonen med et annet sim-kort enn det opprinnelige, vil klienten automatisk varsle en sentral om det nye telefonnummeret. Alle mobiltelefoner har, som kjent, et entydig id-nummer. Hvis det nye telefonnummeret ikke godkjennes av sentralen, vil den sende klienten en stille beskjed om å sette i gang sletteprosessen.

Ifølge Andersen vil denne løsningen kunne sameksistere med supplerende sikkerhetsverktøy fra andre leverandører.

– Vi er ikke opptatt av å kryptere data, det ser vi på som komplementært. Vi er opptatt av sletting, det er det vi konsentrerer denne løsningen om. Også kryptert data må slettes. Man kan ikke utelukke at dekrypteringsnøkler kommer på avveie.

Andersen avslutter med å presisere at det ikke bare er data som slettes.

– Det siste klienten gjør, er å slette seg selv. Når den er ferdig, gjør mobilen en «reboot». Det eneste som da er igjen på telefonen er operativsystemet, med de standardapplikasjonene som leverandøren har lagt inn.

I første omgang vil produktet leveres for Symbian og Windows Mobile. Deretter kommer en versjon for Blackberry. iPhone må vente.

– Vi forholder oss hovedsakelig til bedriftsmarkedet, der Symbian og Windows Mobile dominerer, og der Blackberry er i ferd med å vinne innpass, også i Norden, i større grad enn iPhone. Målet vårt er å tilby en løsning som er anvendbar for bedrifter med mange ulike typer mobiltelefoner. Vi må støtte så mange apparater som mulig.

Bedrifter som velger Ontrack-løsningen for mobile enheter, vil installere den på en egen server med egen sms-gateway. Alternativt kan de velge å abonnere på en konto hos Ibas og administrere verktøy fra Ibas’ server og sms-gateway. Funksjonaliteten er den samme i begge tilfeller.

Det er i gang piloter i norske bedrifter. Andersen ser for seg at tjenesten kan tilbys forbrukere gjennom mobiloperatører. Samtaler er i gang med Telenor.

    Les også:

Til toppen