Microsoft har en visjon kjent som "hverdagsveven" eller "Everyday Web". Det betyr at folk som ikke orker besværligheter med PC-er og liknende, skal tilbys Internett-aksess på sitt eget nivå, helst en tynnklient som viser Microsoft-portalen MSN straks den slås på.
Den amerikanske leverandøren av billig-PC-er, eMachines, har kunngjort et samarbeid med MSN som tar sikte på å bringe apparatet "MSN Companion" på markedet i løpet av høsten.
Maskinen buntes med Internett-tilgang gjennom MSNs tilbydertjeneste. Brukerne må ty til Hotmail for å få elektronisk post.
eMachines har bevisst valgt å forme maskinen slik at den koples til standard skjerm. Motivet er dels å gi kundene valget mellom ulike skjermer, slik at for eksempel eldre slipper å slite synet mot skjermer beregnet på ungdom, dels å gjøre det rimeligere for kunden å bytte tynnklienten mot en ekte PC hvis den lysten skulle melde seg.
Tastaturet har en spesiell tasterad, beregnet på å gi direkte tilgang til ulike nettsteder. eMachines åpner for å selge disse tastene til nettsteder.
Maskinen drives av Windows CE og Intel-prosessor, og vil utstyres med fullverdig multimedia. På den andre siden er den ribbet for både harddisk, diskettdrev og CD-spiller.
Salgsmodellen vil antakelig innebære at maskinen leveres gratis til kunder som forplikter seg til å kjøpe Internett-tilgang fra MSN. eMachines vil motta en andel av MSNs omsetning, men vil ikke motta produksjonssubsidier, i motsetning til Microsofts samarbeidspartnere på WebTV-boksen.
Les mer om Microsofts portal MSN:
Steve Ballmer: -Tjenester vil gjøres programmerbare for alle
Microsoft vil bli største portal
Microsoft bekrefter overtakelse av Jump
MS Norge kaster medlemsblad i søpla
Nye avtaler styrker Microsofts portal
Les mer om eMachines:
Midlertidig stopp for iMac-plagiatorer
Slutt på gratis PC-er
Apple vant første kopi-runde
Apple stevner eMachines for iMac-kopiering
Nok en PC med iMac-design