Egersund kommune raser mot nettest

Forbrukerrådets test av kommunene gav feil utslag på en rekke punkter, mener Egersund kommune.

Egersund kommune er ikke imponert over Forbrukerrådets test av alle landets kommuner.

Forbrukerrapporten og Forbrukerrådet har undersøkt nettjenester i samtlige norske kommuner, og mange kommuner får strykkarakter.

Egersund fikk også bunnplassering med 12 poeng ut av 40 oppnåelige poeng.

- Det virker som at det er veldig tilfeldig hvordan kommunene scorer, og vi er overrasket over å komme dårlige ut enn nabokommunen som har en relativt statisk side, sier informasjonssjef i Egersund kommune, Valentin Svelland til digi.no.

Han er overrasket over den direkte feilvurderingen av hjemmesiden. I «dommen» ble det blant annet stadfestet at det ikke var mulig å finne politiske dokumenter, informasjon om ordfører, åpningstider til offentlige tilbud som bibliotek og helsestasjoner og nedlastbare skjemaer for søknad til barnehager.

- Dette stemmer overhodet ikke. Politiske dokumenter ligger plassert på forsiden, så gjør også de andre elementene som er ekstremt synlig på sidene våre, framholder Svelland.

Nå etterlyser Svelland metodikken for undersøkelsen og åpning for å etterprøve kommuner som føler seg urettferdig behandlet.

- Vi ønsker å gi all honnør til Forbrukerrådet som tar et slikt initiativ, men det må gjøres rom for korrigeringer, sier Svelland.

Les mer om Forbrukerrapportens test av kommunal service her:

Til toppen