BEDRIFTSTEKNOLOGI

Eget dataspill gir innepus et virtuelt uteliv

Et nystartet amerikansk spillselskap debuterer med CyberPounce, 11 dataspill spesielt for katter som fristes av lek med virtuelle mus, frosker og edderkopper.

8. juni 2001 - 09:50

Både lyder og bevegelser er laget med tanke på å fange katters oppmerksomhet. Utvikleren av CyberPounce har fått eksperthjelp fra katteatferdsterapeuter. Samlingen er prøvd ut på et hundretalls katter.

Opphavet, Matt Wolf, har tidligere arbeidet for Sega. Han stiftet Double Twenty Productions i fjor. CyberPounce er selskapets første produkt. Det selges for 15 dollar.

Kattespillene kan kjøres som skjermsparer, beregnet på bare katter. En mer interaktiv modus forutsetter at et menneske deltar sammen med katten. Menneskets rolle er å innvirke på bevegelsene til frosken, flua, fisken, musa, edderkoppen og så videre. I skjermsparermodus styres disse bevegelsene av algoritmer tilrettelagt katters spesielle form for oppmerksomhet.

Erfaringene hittil er at yngre katter er mer interessert enn eldre katter, og at innekatter er mer interessert enn utekatter. Pusens spilleøkt varer i typisk et par minutter. En økt på ti minutter skal ha blitt observert. Noen katter har ikke vist interesse for skjermspillene overhodet.

Spillene kjører på Windows-PC-er med 486-prosessor eller sterkere. Lydkort er påkrevet. Opphavet antyder at man vurderer versjoner for henholdsvis Mac og Linux.

Hvorvidt Mac- og Linux-katter oppfører seg annerledes enn Windows-katter, sier oppfinner Wolf intet om...

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra