Egmont-allianse tror på bredbånds-TV på bestilling

Det danske mediehuset Egmont er usikker på om det noen gang er mulig å tjene penger på portaler og reklamefinansiert gratisinnhold. Selskapet satser heller på en bredbåndsallianse med dansk TV2 og TeleDanmark .

Danmarks største mediehus, Egmont Gruppen, skal ha tapt et tresifret millionbeløp på sin internettsatsing og går nå andre veier for å prøve å tjene inn investeringene. Det melder danske Mediawatch.

Selskapet, som blant annet eier en andel av TV 2 i Norge, har ikke mistet troen på at det går an å tjene penger på Internett. Men i stedet for å ha én stor inntektskilde, satser underholdningsselskapet på flere små.

Hittil har de lagt ned store ressurser i underholdningsportalen EON uten å ha fått balansert innsatsen. Derfor knyttes det store forhåpninger til alliansen med Tele Danmark og dansk TV2.

Interaktive tjenester på bredbånd, inkludert fremtidens mobile Internett, skal bringe inn de etterlengtede inntektene.

Administrerende direktør Henrik Kristensen i Egmont New Media tror det er forært vekk for mye gratisinnhold allerede på nettet til at dagens betalingsmodeller kan fungere. Derimot har han mye større tro på betaling hvor brukerne etterspør tjenester over bredbåndsnett.

De tre partnerne skal blant annet satse på en internettbasert TV-stasjon hvor innholdet først og fremst skal ende opp på TV-skjermene i stuen til folk.

Danske medier skriver ingenting om hvor langt alliansen har kommet i teknologiutviklingen på området, men det synes klart at de tre kommer til å konkurrere sterkt med satellittoperatører som ViaSat og Canal Digital som allerede i år vil få opp sine første skikkelige interaktive tjenester på digital-TV.

I Europa har kabeloperatører som Telenor og UPC seriøse digitale planer om interaktivitet til TV-seerne.

Til toppen