Egmont allierer seg med Jyllands-Posten

Nordens største mediekonsern, Egmont, allierer seg med Jyllands-Posten og danner dermed en sterk motpol til partnerne Berlingske Tidende og Schibsted på det danske mediemarkedet.

Det var i månedsskiftet mars/april i år at Berlingske Tidende, som er Jyllands-Postens argeste konkurrent, kjøpte en tredel av aksjene i SOL Danmark (se relatert artikkel i margen til høyre).

Økonomiredaktør Carsten Steno i Berlingske Tidende begrunnet innhugget den gang med at oppkjøpet hovedsakelig var strategisk; for å hindre at norske Schibsted allierte seg med konkurrerende aviser på nett og papir.

Tidligere på året kunne digi.no fortelle at det hadde pågått samtaler mellom SOL Danmark og Egmont i forbindelse med et mulig felles annonsesalg på nett (se relatert artikkel i høyre margen).

Med dagens nyhet har alliansene begynt å utkrystallisere seg. Ifølge en pressemelding på Egmont Onlines hjemmesider kommer Egmont gjennom sitt datterselskap Egmont Online (forkortet EON der svenske Telia har en tredel av aksjene) til å utveksle innhold med Jyllands-Posten.

"Utvekslingen av innhold er første skritt i en felles internettsatsing", skriver de to partene i meldingen.

Tjenesten EON.dk får dermed de siste nyhetene, en oppdatering av været og annet nytteinnhold som underholdningsleverandøren ikke har i dag. Det innebærer at nettbrukerne dermed kan få endel nyheter gratis hos Egmont som de i dag må betale for på hjemmesidene til Jyllands-Posten.

- Konkurransen innenfor underholdning og nyheter på Internett er knivskarp og nødvendiggjør allianser som denne, sier administrerende direktør Michael Vad i Egmont Online i pressemeldingen.

- Våre brukere krever nyheter sammen med underholdningen. Alliansen med Jyllands-Posten er fordelaktig fordi våre flere tusen daglige besøkende har adgang til de seneste aktuelle nyhetene, sier han og suppleres av Svenn Dam, direktør i Jyllands-Posten:

- Jyllands-Posten har nå mulighet for å gi våre internettlesere nye underholdningstilbud, sier Damm. Han nevner særlig Filmkanalen med nyheter innen film, anmeldelser og lignende.

Det som imidlertid er helt klart er at alliansepartnerne har mulighet til å utvikle helt nye felles internettprodukter rettet mot brukerne.Utvekslingene er bare første steg og det varsles en rekke lanseringer de nærmeste månedene.

Til toppen