Egmont fra film til multimedia

For å vise omverdenen bedre hva selskapet driver med, skiftet Egmont Film navn til Egmont Entertainment. Samme navnet har søsterselskaper i de nordiske land, som også har underholdningsmarkedet som nedslagsfelt.

Inntil nylig het det norske datterselskapet i den danske Egmont-gruppen - Egmont Film. Selskapet fokuserte på film og skjermbasert underholdning. Parallelt med en flytting av lokaliteter endret man navnet til Egmont Entertainment. Nå kaller de seg et multimediaselskap med bredere profil enn bare film - som det tidligere navnet kunne tilsi.

Egmont Entertainment er leverandør av skjermbasert underholdning og har en viktig posisjon i det norske markedet. Selskapet selger og markedsfører Columbia Tristar og 20th Century Fox på video, i tillegg til titler fra Nordisk Film /Egmont. Selskapet driver også salg og markedsføring av Sony Playstation, i tillegg til avtaler om PC-spill med Virgin Interactive og Disney Interactive.

- Vi tilpasser forretningsområdene våre og skifter navn for å visualisere hvor vi står. Det nye navnet reflekterer hva vi driver med, sier administrerende direktør Inger Marie Holten. Egmont Entertainment eksisterer i dag også i Danmark, Sverige og Finland.

Totalt har Egmont-konsernet interesser i 28 land.

- I praksis betyr ikke navneskiftet noe endring av fokus, men at vi gjør det klarere at vi retter oss mot en større del av underholdningsmarkedet, sier Holten.

Selskapet har i en tid vært gjennom en organisasjonstilpasning og endringsprosess og føler nå man står styrket i forhold til markedet. I denne prosessen har naturlig nok noen medarbeidere falt av og nye kommet til forteller Holten til digi.no.

- Vår målsetning er å være så god som mulig med færrest mulig hoder, sier Holten.

Forholdet til moderselskapet i Danmark beskriver hun som et forhold preget av samarbeid, handlefrihet og tillit; ikke diktatorisk kommandostyring.

- I enhver virksomhet eksisterer det krav fra eieren om avkastning. Det samme eksisterer selvfølgelig for oss. Vi rapporterer til respektive ansvarlige i konsernet og gjennomfører månedlige møter. Egmont har et skandinavisk perspektiv, hvilket innebærer at markedssjefer og salgssjefer samarbeider på tvers av landegrenser. Likevel vil jeg si at vi har frihet under ansvar i den daglige drift, forteller Holten.

- Vil ikke Egmont Entertainment konkurrere til dels med søsterselskapet Egmont Online?

- Egmont Online er et søsterselskap som på lik linje med oss konkurrerer om brukerens tid. Jeg ser ikke det som noe problem verken for Egmont Entertainment eller Egmont Online. Intern konkurranse er bare sunt, sier Holten.

Det er ennå ikke bestemt hvorvidt man skal samarbeide med HjemmeNett, som Egmont Entertainment nå befinner seg i samme bygg som. HjemmeNett er resultat av et samarbeid mellom Hjemmet Mortensen, Egmont og Orkla Media, og Egmont eier også 50 prosent av bladgrossisten Hjemmet Mortensen.

Egmont-gruppen er Nordens nest-største mediehus (etter svenske Bonnier) med 110 aktive selskaper i gruppen og er - trass sin skandinaviske profil - representert i 27 land. Hovedkontoret ligger i København, og gruppen hadde et overskudd i 1997 på 288 millioner danske kroner.

Til toppen