Egmont Online til Norge

HjemmeNett-satsingen til Orkla, Hjemmet Mortensen og Telia innebærer at også annen stor nordisk medieaktør etablerer seg på det norske nettmarkedet. HjemmeNett-sjef Toralf Ekelund bekrefter overfor digi at innholdsleverandøren Egmont Online er på vei til Norge.

Det store, danske mediekonsernet Egmont etablerte 1. oktober i fjor Egmont Online i Danmark. Onlineselskapet skal ta for seg områdene nye medier, primært med fokus på Internett. Selskapet har ingen planer om å satse på aksess, men bygger opp underholdningskonsepter til onlinebruk i forbrukermarkedet.

Spesielt barn og ungdom er viktig for et mediehus som distribuerer og markedsfører TV-spillet Sony PlayStation i Skandinavia og ellers har posisjonert seg strategisk på spillområdet.

- Egmont Online koordinerer internettsatsingen til Egmont og skal etablere seg i Norge, sier daglig leder for HjemmeNett, Toralf Ekelund, til digi. Han opplyser at det ikke er bestemt hvor danskene skal lokaliseres, men bekrefter at Egmont Onlines produkter blir en av pillarene i HjemmeNett-konseptet.

Egmont har fra før lokaler i Oslo sentrum.

HjemmeNett er den nye forbrukertjenesten til Hjemmet Mortensen som skal sparkes i gang på nettet mot slutten av september. Fokuset skal være på nyheter, nytte og underholdning. På nyhetssiden arbeider HjemmeNett med å få tak i en stor ekstern samarbeidspartner. Både Dagbladet og NRK har tidligere vært nevnt som potensielle partnere.

På shoppingsiden er det inngått en avtale med selskapet eShop Scandinavia som har Orkla inne på eiersiden (48,6 prosent). Og danske Egmont, som broderlig deler eierskap til Hjemmet Mortensen med norske Orkla Media, skal altså bidra med underholdningsdelen gjennom Egmont Online. Aksessdelen tar svenske Telia seg av gjennom det norske selskapet Telia Internett.

Marketingsjef Michael Vad i Egmont Online opplyser til digi at selskapet har benyttet oppstartsfasen i Danmark til å bygge opp organisasjonen.

- Vi er nå 14 stykker som jobber i Egmont Online, sier han. Han vil i utgangspunktet ikke opplyse når de kommer til å etablere seg i Norge, men bekrefter at det hele vil bli koordinert med høstens oppstart av HjemmeNett.

- Etablering i Norge og Sverige vil bli foretatt noenlunde likt, sier han.

Egmont Online har i lengre tid vært i samtaler med Tele Danmark om aksessdelen i Danmark, men det har foreløpig ikke blitt noen avtale ut av det.

I tillegg til spill, underholdning, barn og ungdom, vil Egmont Online teste transaksjonsopplegg for onlinebruk. Michael Vad nevner i internpublikasjonen All Egmont at de etterhvert vil lansere et "betal-mens-du-spiller"-konsept på diverse dataspill. Ifølge Jyllands-Posten skal Egmont utvikle mange nettbaserte spill med multiple deltagere.

Film og video er også en integrert del av strategien, ikke minst fordi Egmont eier Nordisk Film. Vad beskriver overfor internpublikasjonen All Egmont hvordan en filmfantast som besøker det nye nettstedet Villa Magica kan få filmklipp fra forestående premierer. Til gjengjeld vil Egmont ha opplysninger om hvor ofte personen går på kino og hva han/hun liker å se.

Dermed vil Egmont bygge opp databaser med personlig profiler på brukerne hvor de blir invitert til førpremierer på bursdager eller får et spesialtilbud i sine utvalgte genrer. Vad legger ikke skjul på at slike muligheter for direkte markedsføring og lojalitetsbygging via Internett er kommersielt forlokkende for Egmont.

Til toppen