Eiendomsmarkedet: David mot Goliat

Det er ikke første gangen ungguttene bak Portalen.no prøver seg på å spise kirsebær med de store. Denne gangen er det eiendomsmarkedet de vil inn på.

Det nye nettstedet deres heter 4vegger, og tar sikte på å bli et 100 prosent gratis eiendomsmarked på nett. Idéen er god nok - det finnes ganske sikkert et marked for formidling av kontakt mellom leietagere og utleiere som ikke koster noe for noen av partene.

Spørsmålet er om de faktisk kan stille opp mot konserngiganter som vårt eget søsterselskap Eiendomsnett og Schibsted-konsernets nøkkeltjeneste Finn.no. Dette spørsmålet er helt åpent, og jeg for min del skal være svært så interessert i å se hvordan det faller ut.

Dette er nemlig en perfekt prøvesten på ett av de største åpne spørsmålene i nettbransjen akkurat nå: Er det fortsatt mulig for småforetak og enkeltgründere å spise seg inn i markedet, eller er løpet kjørt for alle andre enn de økonomisk tunge konsern-aktørene?

Ettersom det står Orkla ASA på den lønnsslippen jeg selv mottar hver måned, er det gitt hvor i dette landskapet jeg personlig befinner meg. På den annen side så er det fortsatt en del av meg som er nok nett-idealist til å ønske to unge gutter med en god idé alt hell med på veien.

Og det kan jeg selvfølgelig gjøre, med god samvittighet. For i realiteten så tviler jeg på om de har særlig mye av en sjanse. Ikke fordi idéen ikke er god nok, men fordi konkurrentenes økonomiske modeller er bedre: Eiendomsnett har et massivt, etablert nettverk av samarbeidspartnere i megler-bransjen, og Finn.no har et løpende tilfang av printannonser fra landets best etablerte rubrikkannonsemedium.

Videre er det også rent applikasjonsmessig en viss forskjell. 4vegger er riktignok (som alt disse guttene lager) lynkjapp og særdeles teknisk smidig. Men den mangler én vesentlig ting: Bilder!

Og her snakker jeg som dreven leiekunde på nett: Skal jeg vurdere å bo et sted, så vil jeg se det! Etter min høyst private mening, er bildene alene ansvarlig for svært mye av Eiendomsnetts suksess blant brukerne. (Og Finn.no kunne øket sine markedsandeler betraktelig dersom de fant en måte å vise bilder - noe som naturligvis er vanskelig all den tid Aftenpostens rubrikkannonsører ikke leverer fotos som del av materiellet.)

Men la meg for all del ikke male Fanden på veggen. Det er ingen grunn til at ikke 4vegger skulle ha livets rett - om ikke som en erstatning for de store markedslederne, så i hvert fall som et supplement. En enkel, gratis og teknisk elegant løsning for deg og meg og hvermansen, som bare vil få leid - eller leid ut - et krypinn uten at det skal koste skjorta.

Uansett ønsker jeg personlig i hvert fall hjertelig lykke til. - Det er fortsatt veldig godt å se at noen prøver seg!

Til toppen