Eiendomsnett: - Villedende markedsføring fra Schibsted

Aftenposten proklamerte nylig at sammenslåingen av Meglernett og FINN vil bli Norges største markedsplass for eiendomstilbud på Internett. Daglig leder hos konkurrenten Eiendomsnett mener Schibsted-avisen driver villedende markedsføring.

Ifølge assisterende direktør for elektroniske medier i Aftenposten, Henning Dahl, blir nye FINN og konkurrenten Eiendomsnett forholdsvis like tjenester. Dahl mener FINN skiller seg fra Eiendomsnett ved at solgte eiendommer eller objekter blir fjernet så fort som mulig. Han mistenker Eiendomsnett for å systematisk la solgte objekter ligge, slik at de får en større base. Dahl vil at FINNs brukere skal få et reelt tilbud.

Daglig leder i Eiendomsnett Geir Normannseth, sier til digi.no at "det er det frekkeste" han har hørt. - Vi har overhodet ikke gamle eller solgte objekter i basen vår, som ikke er merket solgt. Det kan skje, riktignok uhyre sjelden, at meglerne ikke har meldt fra om at en eiendom er solgt, og at den blir liggende. Det er meglernes ansvar å melde fra om endringer, og å si fra når boligen er solgt.

- Eiendommen blir da liggende i 14 dager med stempelet "SOLGT" eller "SOLGT KR: " Dette er en ekstratjeneste til våre brukere. Publikum er interessert i å se hva en eiendom blir solgt for, slik at de lettere kan orientere seg om pris. Dette er en av produktfordelene til Eiendomsnett, sier Normannseth.

Han legger til at når FINN går ut og melder at de er Norges største markedsplass for eiendom på Internett, både i radioreklame og på nettet, er dette "ren løgn": - Eiendomsnett har omtrent 5000 eiendomsprospekter og over 4000 boliger til salgs. Tilsvarende tall for FINN er omtrent 2000 eiendomsprospekter og 1300 boliger til salgs. Schibsted-konsernet burde være seriøst nok til ikke å drive med villedende markedsføring. Det er i strid med markedsføringsloven, og Aftenposten er klar over realiteten, avslutter Normannseth.

Til toppen