Eierne i strupen på SOL

I påsken blir Telias nye portal lansert, og Telenor beveger seg i samme retning. Innholdsportaler med bredbånd og multiplattform som en fellesnevner er på vei inn. Fellestrekket til Telia og Telenor er at de eier store deler av Scandinavia Online (SOL).

Telia AB har vært særdeles stille på portalfronten etter de plasserte Passagen.se inn i Scandinavia Online AS (SOL). Men denne stillheten er nå brutt da det ble kjent at Telia har lansert sitt eget prosjekt, Startsidan.

Man må være snøblind for ikke å se ambisjonene til Telia. Det er å bli størst i Sverige. Og da må man gjøre dette på bekostning av Scandinavia Online.

At Telia eier 17 prosent av Scandinavia Online hindrer ikke den svenske telegiganten. Investeringen i SOL har vært lønnsom for selskapet- selv om aksjekursen har rast til bunns den siste tiden.

De tre store eierene i SOL, utenom Schibsted ASA, ser nå ut til å velge portalgiganten vekk. Telia kommer på banen, og Telenor ASA beveger seg i samme retning.

Dette burde bekymre aksjonærene i SOL. Til sommeren kan nemlig Telia, Telenor og Schibsted selge sine aksjer i SOL i markedet - eller verre: de kan la være.

Det er nærliggende å tro at Telia og Telenor ikke lenger ser på sine aksjer i SOL som strategiske. De er snarere finansielle, hvilket gjør at de kan selges raskt og greit. I så fall kan det komme andre, store eiere inn på SOLs aksjonærlister. Kanskje til og med industrielle eiere, ikke bare finansielle.

Men hvis dette ikke skjer, og Telia og Telenor velger å holde på sine aksjer, er dette heller ikke særlig bra for SOL. Grunnen er at i styrerommene til selskapet sitter det representanter for de selskapene som vil være SOLs hardeste konkurrenter.

Det er ingen holdbar situasjon.

Til toppen