Man må være snøblind for ikke å se ambisjonene til Telia. Det er å bli størst i Sverige. Og da må man gjøre dette på bekostning av Scandinavia Online.
At Telia eier 17 prosent av Scandinavia Online hindrer ikke den svenske telegiganten. Investeringen i SOL har vært lønnsom for selskapet- selv om aksjekursen har rast til bunns den siste tiden.
De tre store eierene i SOL, utenom Schibsted ASA, ser nå ut til å velge portalgiganten vekk. Telia kommer på banen, og Telenor ASA beveger seg i samme retning.
Dette burde bekymre aksjonærene i SOL. Til sommeren kan nemlig Telia, Telenor og Schibsted selge sine aksjer i SOL i markedet - eller verre: de kan la være.
Det er nærliggende å tro at Telia og Telenor ikke lenger ser på sine aksjer i SOL som strategiske. De er snarere finansielle, hvilket gjør at de kan selges raskt og greit. I så fall kan det komme andre, store eiere inn på SOLs aksjonærlister. Kanskje til og med industrielle eiere, ikke bare finansielle.
Men hvis dette ikke skjer, og Telia og Telenor velger å holde på sine aksjer, er dette heller ikke særlig bra for SOL. Grunnen er at i styrerommene til selskapet sitter det representanter for de selskapene som vil være SOLs hardeste konkurrenter.
Det er ingen holdbar situasjon.