Jonathan Schwartz avsluttet sin Sun-karriere med å tvitre et haiku.

Eks Sun-sjef står fram som gründer

Jonathan Schwartz prøver seg med en betalt omsorgstjeneste på nett.

Sun-veteran og mangeårig toppsjef Jonathan Schwartz var blant de mange i Sun som ikke ble med til Oracle da oppkjøpet ble fullført i februar 2010. Han kvitterte med en haiku og gikk mer eller mindre i dekning.

I går var Schwartz tilbake i et noe mindre rampelys: Han sto fram som gründer og leder for et selskap på 7 ansatte som driver en omsorgstjeneste på nettet, kalt Carezone.

Related content
Forretningsideen til Carezone er å tilby en lukket betaltjeneste der man kan lagre alt av følsomme opplysninger og dokumenter om dem man har omsorg for, i digital form. Betalingen er avhengig av hvor mange personer man har omsorg for.

I åpningstilbudet heter det at dersom man melder seg innen 17. mars, får man ett års gratis tilgang for opptil tre omsorgsobjekter. Vanlig pris er 180 dollar.

Man registrerer dem man har ansvar for – tjenesten godtar ufullstendig identifikasjon, som «bestemor» eller «min sønn» – samt e-postadresse og passord. All kontakt med nettstedet skjer over SSL.

– Det er dine data, og bare du kan se dem. Vi tillater verken annonser eller profilering, forsikrer nettstedet.

Hva skal Carezone brukes til?

Primært til nøkkelinformasjon som kontaktdata og helsedata som blodtype, medikamentbruk og allergier, gjerne også helsejournaler, juridiske dokumenter og så videre.

Når du har opprettet en konto, kan du velge selv om du vil gi andre innsyn i det du oppbevarer på Carezone om dem du har omsorg for. Dette betales det ikke ekstra for.

Schwarz viser til at tidligere forsøk på å løse dette behovet gjennom gratistjenester – Google er blant dem som har prøvd – ikke har ført fram, rett og slett for dette er et område der man ikke ønsker profilering og annonser.

Til toppen