Eksperimentelt Google-søk på eget nettsted

Google har helt anonymt lansert en ny søketjeneste hvor selskapet tester ut ny funksjonalitet.

Google har i det stille åpnet en ny søketjeneste som selskapet vil benytte som prøveplattform for ny funksjonalitet.

SearchMash, som nettstedet heter, har inneholder få indikasjoner på at Google står bak. Først når man klikker for å lese tjenestevilkårene, får man vite at det er Google som driver tjenesten.

En talskvinne for Google skriver i en e-post til TechWeb News at tjenesten nylig ble lansert for å teste mulig funksjonalitet for den vanlige søkemotoren. Hun skriver videre at man ikke har benytte merkenavnet Google for å få mer objektive data om brukerne. Av den grunn er det heller ikke Google Labs, som vanligvis lanserer betaversjoner av Googles kommende produkter, som står bak denne tjenesten.

Den nye tjenesten mangler mye i forhold til Googles vanlige søketjeneste, men har til gjengjeld en del funksjonalitet.

Når man søker, får man presentert de vanlige treffene til venstre på siden. Til høyre listes inntil tre bilder som også er relevante.

Brukeren kan, ved å markere med musen til venstre for et treff, endre rekkefølgen på treffene - for eksempel kan det øverste treffet dras ned til plass nummer fem. Google oppgir at selskapet har planer om hvordan dette kan brukes til noe nyttig.

Under hvert treff, oppgis URL-en til treffet med grønt. Klikker man på URL-en, får man opp en meny som vist nedenfor.

Når du søker, får du i utgangspunktet opp ti treff. Under treffene er det som vanlig en lenke for å bla videre, men i motsetning til vanlig, kommer du ikke til en ny side. I stedet rulle siden opp slik at siden forlenges og de ti neste treffene kommer til syne nederst. Tilsvarende er det også hvis man søker etter bilder.

Ingenting av dette er helt unikt. Amazons A9.com har også en resultatside som stadig forlenges når brukeren blar nedover. Og flytting rundt på innhold med musen er det mange som har gjort tidligere. Likevel er SearchMash et vindu til å se hva Google tenker når selskapet etter hvert skal gi verdens mest brukte søketjeneste mer funksjonalitet.

Til toppen