BEDRIFTSTEKNOLOGI

Eksplosiv ATM-vekst

En markedsundersøkelse om detaljhandelens behov for nettverksteknologi indikerer en voldsom vekst for ATM. Undersøkelsen, som 3Com i USA står bak, viser at 28 prosent av de spurte sier at de trolig vil ta i bruk ATM mellom 1997 og 1998.

Øystein Kvistad
16. mai 1997 - 11:00

- 100 av de 300 største detaljistkjedene i USA og Canada har deltatt i undersøkelsen, som er gjennomført som telefonintervju. Av dem som planlegger å ta i bruk den "nye" teknologien, svarte 20 prosent at de kommer til å satse på ATM på grunn av økt båndbreddebehov, mens bare fire prosent sa at reduserte kostnader er en viktig faktor for valget av ATM, sier Amir Eldad i 3Com til digi.

ATM står for Asynchronous Transfer Mode og er en internasjonal standard for celle-basert dataoverføring. En ATM-basert kommunikasjonsløsning kan blant annet håndtere tale, data og video samtidig i ett og samme fibernett. Det er en utbredt oppfatning at ATM blir fremtidens telestandard.

Verdens største forhandlerkjede for byggevarer - tilsvarende Byggmakker og Maxbo her hjemme - amerikanske Home Depot, standardiserte nylig ATM i sitt hovedkontor i Atlanta. Selskapets IT-sjef, Dave Ellis, sier at valget var lett: - Det ble ATM ganske enkelt fordi det passer best til å håndtere dagens kapasitetskrevende internkommunikasjon, samtidig som ATM tilfredsstiller det båndbreddebehovet og andre nettverkskrav vi vil møte i morgen, sier han. Uttalelsen er typisk for de i bransjen som har valgt ATM og som har tatt en beslutning om å satse på elektronisk handel.

I lokalnettmarkedet (LAN) er det en klar tendens til at Token Ring-nett taper terreng i forhold til mer kosteffektive Ethernet-løsninger. Overgangen fra Ethernet til Fast Ethernet og ATM som stamnettløsning i større virksomheter, drives i hovedsak fram av mer og mer grafikkorienterte applikasjoner. Blant de virksomhetene som vurderer WAN-teknologi vil Frame Relay dominere i de større miljøene, mens de mindre til å begynne med først og fremst satser på rimeligere ISDN-løsninger.

Dette er noen av nøkkeltallene fra 3Com-undersøkelsen:

  • Av de 100 virksomhetene i USA og Canada som er med i undersøkelsen, brukte 27 prosent mellom 11 og 25 prosent av hele sitt IT-budsjett på nettverksprodukter i 1996. Denne kategorien forventes å gjøre et hopp til 39 prosent innen 1998, mens de 44 prosentene som bruker under ti prosent av sitt IT-budsjett på nettverksprodukter, ventes å krympe til en tredel.
  • 30 prosent av selskapene planlegger å ta i bruk Frame Relay-teknologi i WAN mellom mai 1997 og november 1998. 21 prosent sier reduserte kostnader er den viktigste motivasjonen til å velge en billigere teknologi, ti prosent svarer økt båndbredde. 15 prosent ventes å installere ISDN innen den samme perioden.
  • På lokalnettsiden planlegger 16 prosent å satse på Fast Ethernet som backbone-forbindelse til virksomhetens hovedkontor, mens under to prosent planlegger å integrere sin kommunikasjon i FDDI (lokalnett inntil 100 Mbps) iløpet av de neste tre år.
  • 26 prosent av dem som svarte, benyttet et integrert tale- og datanettverk. En tredjedel av dem som har separate nett sier de vil integrere kommunikasjon i ett og samme nett iløpet av to år.
  • 80% drifter selv sine IT-løsninger, og bortimot det samme antallet sier de ikke har noen planer om å outsource sine IT-tjenester.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.