Avtalene som Salesforce.com tegnet i fjerde kvartal tyder på at selskapet kan passere en omsetning på 3 milliarder dollar i år.

Eksplosiv vekst i Salesforce.com

Er nye prestisjekunder som HP og AT&T et bevis på SaaS-modellens fortreffelighet?

Tallene som Salesforce.com la fram i går kveld for kvartalet fram til 31. januar og hele regnskapsåret 2011–2012 sendte aksjekursen opp nærmere 12 prosent etter New-York-børsenes stengetid, selv om både kvartalet og året ble gjort opp med tap.

Salesforce.com ble stiftet i 1999. Forretningsmodellen er salg av verktøy for kundehåndtering (CRM, «customer relationship management») på abonnement: I stedet for å kjøpe en lisens og kjøre applikasjonen på egne servere, betaler kunden et månedlig abonnement og får CRM levert som tjeneste fra nettskyen (modellen kalles også SaaS, «software as a service»).

Årsaken til begeistringen for Salesforce.com-aksjen er et plutselig hopp i en nøkkelindikator for kommende inntekter i et selskap som selger programvare på abonnement: Ikke-fakturert inntekter fra ikke-oppsigbare abonnementsavtaler.

Per 31. januar i fjor var beløpet 1,5 milliarder dollar. Per 31. januar i år er det 2,2 milliarder dollar, opp 47 prosent. I slutten av forrige kvartal var denne indikatoren opp 37 prosent. Fakturerte, men ikke-bokførte inntekter er opp 41 prosent til 1,3 milliarder dollar.

Med andre ord: Salesforce.com opplever en akselerert, for ikke å si eksplosiv, vekst.

Omsetningen i kvartalet var opp 38 prosent til 632 millioner dollar. Omsetningen i hele året var opp 37 prosent til 2,27 milliarder dollar. For inneværende regnskapsår, som avsluttes 31. januar 2013, venter Salesforce.com en omsetning på 2,95 milliarder dollar, en økning på 30 prosent.

UBS-analytiker Brent Thill sier til Bloomberg at Salesforce.com trekker til seg stadig brukere fordi de har utvidet med verktøy for kundesupport og analyse – blant annet av ytringer i sosiale medier – samtidig som de har sørget for tilgang til verktøyene fra pc-er, nettbrett og smartmobiler. Det gjør brukerne i stand til å utnytte abonnementsmodellens fulle potensial.

I kvartalet tegnet Salesforce.com flere nye prestisjekunder, blant dem HP, BMW, AT&T og Sony.

Selskapets bunnlinje er ikke like overbevisende.

I 2010–2011 var nettoresultatet etter skatt 64,5 millioner dollar. Fjerde kvartal det året ble gjort opp med 10,9 millioner dollar i pluss.

Regnskapsåret 2011–2012 har et nettoresultat etter skatt på minus 11,6 millioner dollar. Fjerde kvartal endte med minus 4,08 millioner dollar.

Forklaringen ser ut til å være at dette skyldes en dramatisk økning i posten for aksjerelatert kompensasjon til ansatte: Salesforcen.com økte staben med nesten 2500 i fjor.

I et oppsett av regnskapet der denne og andre tilsvarende poster holdes utenfor, gjøres kvartalet opp med et nettoresultat på 61,6 millioner dollar, året med 194 millioner dollar. Kvartalsresultatet kan derved vurderes til 0,43 dollar per aksje, mot analytikernes forventning om 0,40 dollar, skriver Associated Press.

Til toppen