Det Ziff Davis-eide markedsbyrået ZD Market Intelligence melder at Apple Computers forhandlersalg i august skjøt i været med en oppgang på 109 prosent i forhold til salget i juli. Drivkraften bak salgseksplosjonen var iMac-lanseringen, men også andre Apple-produkter viste fin fremgang med en salgsvekst på 20 prosent i forhold til juli.
Apple har sagt at selskapets hovedprioritet - nå som kutt er gjennomført og kostnadene etablert på et vesentlig lavere nivå - er å øke omsetning og enhetssalg av Macintosh. Forhandlersalgsutviklingen i første halvår 1998 var foruroligende; i et voksende market var salget flatt eller nedadgående.
Salget i sommer og ikke minst august-tallene viser at Apple - i hvert fall på kort sikt - har greid å få fart på enhetssalget av Macintosh. Ekstra hyggelig for selskapet er at salget av billig iMac (1.299 dollar i USA) ikke ser ut til å kannibalisere salget av dyrere G3-basert utstyr til høyere marginer. Aktører som følger Apple sier at syretesten nå blir om selskapet greier å opprettholde veksten, eller om dette kun er en kortsiktig oppgang.
TABELL: Salgutviklingen for Apples forhandlersalg fra måned til måned.
Feb 98 | - 2% |
Mar 98 | +9% |
Apr 98 | - 6% |
Mai 98 | - % |
Jun 98 | +27% |
Jul 98 | +12% |
Aug 98 | +109% |
(kilde: ZD Intelligence)