Eksporterer norsk e-læring

Mohive spesialiserer seg på «ferdigpakket» e-læringsprogramvare mot bedrifter. Nå skal programvaren ut til Europa.

Det omsettes e-læringsløsninger i Europa for nesten syv milliarder kroner i året. Analyseselskapet IDC anslår en vekst på 20 prosent i året de neste tre årene.

Høyt kostnadsnivå har presset norsk næringsliv på offensiven i bruken av e-læring, for å gjøre de ansatte mer effektive. Satsningen har gitt grobunn for e-læringspionerer som den norske programvareprodusenten Mohive.

Investeringsselskapet Ferd Venture legger nå 14 millioner kroner i Mohive og vil eksportere norsk e-læring til kontinentet.

Ferd Venture er en del av Ferd, som eies 100 prosent av Johan H. Andresen jr. Ferd Venture satser primært på teknologibaserte vekstselskaper med internasjonalt potensial.

Mohive spesialiserer seg på «ferdigpakket» e-læringsprogramvare mot bedrifter.

Storselskap som If, Storebrand, ICA og Statsbygg benytter allerede løsningen. I det siste har også internasjonale aktører som UPC og Charles Schwab kommet inn på kundelisten.

- Norgesavdelingene til store selskaper «solgte» oss til sine søsterselskap i resten av Skandinavia. Da skjønte vi at vi hadde utviklet noe spesielt som ikke fantes andre steder i verden, forteller gründer Lars Unneberg, som etablerte Mohive sammen med Lars Egidius Helle i 2001.

Med Ferd Venture på eiersiden er målet å bli en av de ledende aktørene på det internasjonale markedet for opplæring til bedrifter. Mohive vil konsentrere eksporten til Tyskland og Storbritannia, der selskapet allerede har et forhandlernett.

Mohive har ni ansatte og holder til i Oslo. Selskapet har nettopp lansert ToolBox 3.0, som er e-læringsprogramvare rettet mot store bedrifter med systemer for kompetanseforvaltning. Programvaren gjør det mulig for nøkkelansatte å dele fagkunnskap med resten av organisasjonen.

Til toppen