Eksportrådet: B2B markedsplass for internasjonal handel

Norges Eksportråd samarbeider med sine kolleger i Sverige, Danmark, Island og Australia for å utvikle en portal for tilgang til markedsplasser for bedriftsmarkedet.

I dag åpner Norges Eksportråd, i samarbeid med sine kollegaer i Sverige, Danmark, Island og Australia en handelsportal for B2B markedsplasser.

- Elektroniske markedsplasser er i ferd med å bli en viktig distribusjonskanal i internasjonal handel, sier, sier Jon Strømberg, direktør i Norges Eksportråd. Ved å plassere produktene på et virtuelt torg kan bedriftene finne frem til nye kunder, eller finne frem til nye leverandører som igjen kan gjør produktet rimeligere og bedre, mener Strømberg.

Den nye tjenesten skal gå under navnet eMarketServices.com

- Portalen er tilgjengelig i en foreløpig versjon i dag, men det pågår et betydelig utviklingsarbeid for å gjøre portalen mer brukervennlig. Det vil også bli etablert et miljø der man blant annet kan få informasjon om kurs og seminarer, få tilgang til dokumentasjon og bli oppdatert på de siste nyhetene, sier Knut Bolstad som er prosjektleder i Norge for eMarketServices.com.

Markedsplassen er delt opp i følgende kategorier: katalog med muligheter til å kjøpe, auksjon enten ved at kjøper legger ut en anbudsforespørsel eller at selger tilbyr sitt produkt/tjeneste, eller børs der prisene vil varierer etter tilbud og etterspørsel, skriver forklarer Norges Eksportråd i en pressemelding.

- Man får tilgang til et gigantisk nettverk. 30 prosent av handelen mellom bedrifter vil foregå over markedsplasser, mener det svenske eksportrådet. Vi har store forhåpninger til dette, sier Knut Bolstad til digitoday.no

Grunnen til at det "bare" er Sverige, Danmark, Island og Australia, foruten Norge, som er med på prosjektet er at man ikke ville gå bredt ut med en gang. Portalen er enda ikke ferdig, bare tilgjengelig med de enkleste funksjonene. Hele prosjektet skal være klart innen utgangen av desember.

- Det er stor fokus på å bygge markedsplasser i Norge, både innenfor offentlig og privat sektor. Det finnes allerede flere markedsplasser for skipssektoren og oljesektoren, og innenfor fiskerinæringen skjer det også mye, sier Bolstad til digitoday.no.

- Vi er inne i en modningsprosess. Det er stor fokus på området, men det tar tid før det setter seg i markedet.

Selv om e-handelsselskaper med fokus på forbrukermarkedet har fått størst fokus i mediene, er det business-to-business markedet som har hatt den største veksten. Allerede i dag utgjør omsetningen i B2B markedet mer enn 80 prosent av all omsetning på Internett og veksten vil fortsette, opplyser Norges Eksportråd.

Til toppen