Ekstrem vekst for julehandel på nett

Tall fra Teller (tidligere Visa Norge) viser at at årets julehandel på nett har doblet seg fra i fjor.

Stadig flere nordmenn velger å gjøre unna julehandelen fra sin egen stue. Norske nettbutikker har hatt stor omsetningsøkning i årets julehandel, særlig fra kunder som betaler med kort. Julehandelen på nett er straks over, og kortomsetningen doblet seg for de norske nettbutikkene.

- Terskelen for å bruke kort på internett har blitt lavere for folk flest, og de opplever det som naturlig å handle julegavene sine på nettet, sier informasjonssjef Thomas Midteide i Teller. I tillegg er det mange flere erfarne internettbrukere nå, nettbutikker har blitt en del av hverdagslivet, forsetter Midteide.

Nettbutikkene som har avtale med Teller omsatte for 54 millioner kroner i november i fjor, mens summen etter årets nest siste måned endte på 126 millioner, en økning på godt over 130 prosent.

bokkilden.no er en av nettbutikkene som opplever en formidabel økning av kort-omsetning i årets julestri. I hele november og desember jobber de på spreng for å sende ut bøker, DVD-filmer og spill som havner under norske juletrær.

- Omsetningen i årets julehandel ligger an til å bli 20 prosent høyere enn i fjor, og kortbruken har doblet seg, sier administrerende direktør Annika Karlsen i bokkilden.no.

Hun tror at en av grunnene til at kunder velger å kjøpe bøker på nettet er at nettbutikker som hennes tilbyr handel hele døgnet.

- Vi opplever at folk generelt er mindre skeptiske til å bruke kortet sitt i nettbutikkene, og det inntrykket støttes også av flere undersøkelser det siste året, sier Midteide. Visa og MasterCard har lansert ny teknologi som gjør det enda tryggere for nettkundene som bruker disse løsningene, sier han.

Den nye teknologien gjør at kortkundene må bruke en kode eller passord når de handler, på samme måte som de er vant til i butikkene. Over 1 million norske kort kan nå benytte seg av Verified by Visa og MasterCard SecureCode, som denne teknologien kalles.

Til toppen