Ekte VR til alle på web

– Vårt initiativ for "gjenbruk av internett-objekter" (RIO) vil gjøre det opp til fire ganger så raskt å delta i virtuell virkelighet på web, sier Gary Johnson, sjef for S3 Inc.

– Skal du gjøre noe for å få folk til å bruke virtuell virkelighet over internettet, må du ikke forutsette at de disponerer noe annet enn et 28,8 kbps modem, er et prinsipp Gary Johnson i S3 (Sight Sound Speed) Inc. har som ledetråd for sitt næringspolitiske engasjement.

RIO

S3 foreslår derfor forbedringer der det er mulig for forbrukeren å gjøre noe med sin egen situasjon, særlig i USA der ISDN er synonymt med uforholdsmessig høye priser. Det viktigste selskapet la fram på CeBIT var et initiativ kalt RIO – Redistributed Internet Objects. Ideen er å standardisere virtuell virkelighet ved at de samme objektene brukes igjen og igjen – det er likevel mulig å få til utallige variasjoner – og at de hentes fra brukerens harddisk, der de lagres permanent, ikke i cache.

S3 er hittil mest kjent for sine 3D-grafikk-akseleratorkort for vanlige pc-er. De siste av disse er like kretsteknisk kompliserte som selve Pentium MMX-prosessoren. Selskapet er sterkt engasjert i utviklingen av virtuell virkelighet på internett, som det ser på som sin mest lovende vekst mulighet. VR (virtual reality) på internett er bare i første omgang spillfantastenes eksklusive reservat. På lengere sikt er VR grensesnittet for den mest løfterike internett-anvendelsen av alle, nemlig kjøp og salg av varer og tjenester. Jo fortere det realiseres, desto større fortjeneste for S3.

VR plug-in

– RIO er et av flere tiltak som trekker i samme retning, sier Johnson. – Her på CeBIT demonstrerer vi også for første gang en VR-plug-in som kommuniserer direkte med våre akseleratorkort. Den fungerer under både Navigator og Explorer, og bygger ellers på standard VRML 2.0. (Virtual Reality Markup Language).

VR-plug-in-en gjør at 3D-grafikk fra en virtuell internett-verden akselereres av maskinvaren på 3D-kortet i pc-en. Det gir en ytelsesøkning på toppen av den som skaffes gjennom RIO.

– RIO er en database av teksturer og 3D-objekter som er vår gave til VR-industrien, sier markedsdirektør i S3 Michael Howse. – Den gis til alle som kjøper våre grafikkort, og den er også fritt nedlastbar og tilgjengelig fra internett. RIO-objektene retter seg fullt ut etter VRML 2.0-standarden.

S3 leverer til mange

Mange har nok S3-kort i sin pc uten å ane det. S3 er verdens ledende leverandør av 3D-grafikkort til pc-er, men opererer nesten utelukkende på OEM-markedet. Det leverer til pc-produsenter som Compaq, Hewlett-Packard, Packard-Bell og Dell, og til kortprodusenter som Elsa, Miro og Diamond.

– I fjor leverte vi fem millioner grafikkakseleratorkort, sier Howse. – Fire millioner av disse var bundlet med spill. Det gjør oss til en av verdens største formidlere av spillprogramvare. Vi har utnyttet kontaktnettet herfra i arbeidet med RIO. Derfor har RIO støtte fra sentrale aktører som Intervista, Axial, Paragraph, Construct, Protozoa og Acuris.

Reisepass

S3 samarbeider også med Black Sun Interactive for å legge grunnlaget for løsninger der du kan møte andre streifere i de virtuelle verdenene du oppsøker på internett. Black Sun lager spesielle servere som overvåker virtuelle verdener, og utstyrer besøkende streifere med et eget "reisepass". Har de et slikt pass kan du identifisere deg overfor andre besøkende og samhandle med dem etter reglene som gjelder i den virtuelle verdenen. Reisepasset skal innlemmes i S3s VR-plug-in.

Kombinasjonen av RIO, 3D-grafikk-akselerasjon og Black Sun skal da etter S3s oppfatning bidra til å gjøre internettet om til en samling godt besøkte virtuelle verdener, en utvikling de fleste venter på med spenning.

S3 lover at VR-plug-in-en skal gjøres tilgjengelig på http://www.s3.com/>selskapets websted

Til toppen