El-kjedene bygger seg opp mot IT-bransjen

De store el-kjedene selger stadig mer IT og varsler en voldsom ekspansjon i i løpet av året.

Nordmenn kjøper hvite- og brunevarer som aldri før. For 2004 handlet vi el-varer for 6,45 milliarder kroner, viser tall fra elektronikk-bransjen som legger ut 2005-tallene senere i denne uken.

Dette er gode nyheter for el-kjedene som varsler kraftige utvidelser. Det gjelder både Lefdal, Expert, Euronics og svenske Siba, skriver Aftenposten.

Lefdal har i dag syv butikker i Norge, men vil utvide konseptet til mellomstore byer. I alt skal 23 nye butikker åpnes.

El-kjedene varsler at det er først og fremst i de mellomstore byene det vil bli åpnet nye utsalgssteder.

Eurnonics vil åpne åtte nye butikker, og Elprice vil utvide med opptil 12 i år. I løpet av fem år skal de ha tilsammen 70 butikker i Norge, ifølge Aftenposten.

Men ikke helt ufarlig er den svenske el-kjeden Siba som varsler at de vil øke salget fra 400 millioner i år til 1 milliard i 2008.

    Les også:

Siba skal vinne kunder først og fremst på lave priser.

Siba har siden 2000 åpnet seks varehus, fire Siba og to ComputerCity. I løpet av sommeren skal det åpnes et nytt varehus i Oslo, og målet er opptil 15 nye butikker på sikt.

El-kjedene konkurrerer også om størrelsen.

De største elektrobutikkene i Norge er på 4000 kvadratmeter, og Elkjøp varsler at de i løpet av de nærmeste fem årene vil utvide med 15 000 kvadratmeter.

Til toppen