Electronic Telegraph: 850.000 registrerte på web

Den engelske, konservative avisen Daily Telegraph kan påberope seg en viss suksess på web; etter 1.000 utgaver av Electronic Telegraph er antall registrerte kommet opp i 850.000, og 45 prosent av lesermassen surfer innom fra andre land enn Storbritannia.

The Telegraph Group Limited var det første britiske mediekonsernet som slapp en elektronisk utgave av avisen sin på verdensveven i november 1994. I begynnelsen fungerte tjenesten som et rent testprodukt for å finne ut om det i det hele tatt var noen interesse for Internett blant britene. Samtidig ville avismogulene teste ut mulighetene i et nytt, interaktivt medium.

Denne måneden, nærmere tre og et halvt år etter lansering, slippes en ny webtjeneste under merkenavnet The Daily Telegraph, melder nett-tjenesten Media Central. Denne nye tjenesten skal fungere som et supplement både til papirutgaven av The Daily Telegraph og hovedproduktet på web, Electronic Telegraph (The Telegraph Group Ltd. gir også ut ukepublikasjonen The Weekly Telegraph).

Utgiverne har satset på lederkommentarer, leserbrev, petiter, generelle meningsytringer og nekrologer (!) i den nye tjenesten. På papir har Daily Telegraph et opplag 1.080.000, mens Electronic Telegraph (ET) altså har 850.000 som har registrert seg på den gratis webtjenesten hittil.

Rundt 80 prosent av webbrukerne er menn, 29 prosent mellom 25 og 44 år, mens 51 prosent befinner seg i lederstillinger i yrkeslivet. Til tross for et høyt registreringstall, har ikke den elektroniske utgaven mer enn 40.000-50.000 lesere daglig. Det er mindre enn for eksempel både VG og Dagbladet har av daglige lesere på sine nett-tjenester, ifølge de siste telefonundersøkelsene til Norsk Gallup.

Telegraph har gjort visse ting annerledes for å lokke nettbrukerne til tjenesten sin. Blant annet har de satt en begrensing på 15 kilobyte på annonsestørrelser for at tjenesten skal være enklere å laste ned. Og rundt 70 prosent av Daily Telegraphs innhold blir sluppet ut på nett, ifølge Media Central.

Til toppen