Elefantenes hevn

Eksportrådet ser på nye muligheter for norsk samarbeid med amerikanske Internett-selskaper. I USA har bransjens 'elefanter' tatt hevn.

I Silicon Valley er det fortsatt stor optimisme rundt Internett-bransjen, og Norsk Eksportråd vil gjerne skaffe norske selskaper fotfeste og kontakter over dammen.

- Amerikanske selskaper går inn med så mye mer penger at de kan prøve og feile endel. Derfor kan de være mulige partnere for norske medieselskaper. Eksportrådet har et prosjekt med én person i Silicon Valley der alle de store dåttkåmm-selskapene ligger, og én person i New Yorks 'Silicon Alley' hvor alle de store medieselskapene har hovedkvarter, sier Claude R. Olsen, industrirådgiver for Eksportrådet i San Francisco.

Uttalelsen kom på konferansen Internet World Norway, der Olsen presenterte trekk ved tjenesteutviklingen blant amerikanske media.

Et av trekkene er at de store blir større, og de mindre fusjonerer eller dør. Også referert til som 'elefantenes hevn'.

Annonsekronene går til de største aktørene, og bannerannonser er fortsatt den største omsetningsdriveren for medieselskaper på nettet.

- De største får pengene, og resten må enten slå seg sammen med de største eller finne på noe annet. Et eksempel er Alta Vista, som har gått fra å være en konkurrent til Yahoo! i portalmarkedet, til å skape seg en nisje som søkested.

Alta Vista laget nylig en ny søketjeneste kalt Raging Search, som et direkte svar på den eksplosivt populære konkurrenten Google.

- Unntaket er da CNet, som er et Internett-selskap, kjøpte Ziff Davis Publishing. Ellers er det de tradisjonelt store som dominerer, og de store er ikke store nok - de må bli større.
Les:
CNet sluker Ziff-Davis

Olson la også frem endel andre trender fra USA.


- Det er fortsatt stor optimisme rundt bransjen, og det er bedre forhold enn før nedturen i vår. Vi ser i SiliconValley at risikokapitalen ikke har mistet troen.
En periode var e-handel og diverse tjenester viktigst, nå ser vi at innhold fortsatt er konge.

- Det er akkurat som med TV. Ørten hundre kanaler må også fylles med innhold, men det nye nå er at innholdet skal formateres for enhver dings, fra en felles pool av innhold skal det gå ut til både TV og mobiltelefon, sier Olsen.

Risikokapitalister investerte i andre kvartal for 24,6 milliarder dollar, og 36 prosent av dette var til selskaper i og rundt Silicon Valley og San Francisco.

Mye av pengene går også til data-infrastruktur og nettverkstjenester, forteller Olsen.

Til toppen