Elendig datakvalitet i store bedrifter

25 prosent av de kritiske data som legges til grunn for CRM og beslutningsstøtte, er feil, melder Gartner.

Analyseselskapet Gartner har utgitt en ny rapport i sin serie om strategisk planlegging: Using Business Intelligence to Gain a Competitive Edge: Unleashing the Power of Data Analysis to Boost Corporate Performance. Den 266 siders rapporten er utstyrt med blant annet en undersøkelse om kvaliteten på de kritiske dataene som Fortune 1000-bedriftene legger til grunn for sine stadig mer avanserte systemer for beslutningsstøtte og kundehåndtering.

Konklusjonen er nedslående. Gartner anslår at mer enn 25 prosent av de kritiske dataene som verdens største selskaper legger til grunn for sin kort- og langsiktige beslutninger, og for sin kundehåndtering, er direkte feil, og at det ikke er utsikter til bedring ut 2007.

– De fleste selskaper fatter ikke hvor ødeleggende datakvalitetsproblemer kan være, sier sjefsanalytiker Ted Friedman. – Disse problemene betyr bortkastet arbeid og tapt produktivitet som leses direkte på bunnlinjen.

Uforstanden gir seg utslag i at de fleste store bedrifter fortsetter å investere i avanserte løsninger for beslutningsstøtte og kundehåndtering, selv om de er klar over at dataene som skal gå inn i disse systemene er hinsides virkeligheten. Når systemene settes i produksjon, fører dårlig datakvalitet til at de slår helt feil.

Gartner advarer at teknologi alene ikke kan løse problemer med dårlig datakvalitet. Man kan ikke «vaske» seg til korrekte tall. I stedet må man fokusere på organiseringen av forretningsprosessenes og metodene for registreringen. Her må alle ansatte, ikke bare IT-avdelingene, engasjeres aktivt, slår Gartner fast.

Til toppen