Elendige nettsider

Webguru Jakob Nielsen mener Internett ikke er et vakkert syn. De aller fleste nettsider er elendige og annonser fungerer ikke. Men det er muligheter.

Jakob Nielsen, en av de aller mest kjente web-personlighetene i verden, har siden 1993 prediket brukervennlighet for en stadig voksende tilhørerskare. Dansken flyttet til USA og startet opp Nielsen Norman Group som er sett på som det ledende selskapet innenfor brukervennlighet av nettsider.

Mye er blitt bedre siden Nielsen startet opp sine formaninger om brukervennlighet, men mye er fremdeles elendig, mener han.

- I dag går det an å få tak i ting på nettet. Søketjenesten Google.com er kanskje ikke perfekt, men den fungerer i alle fall, sier Nielsen til den svenske nettavisen Vision.

Men av nettets 20 millioner nettsider er det bare et par tusen som er skikkelig bra, anser Nielsen.

Vision skriver at Nielsens tese om nettsider er at de må gå an å bruke, ellers har de ingen funksjon. Hans undersøkelser av nettsider og tjenester, som for eksempel Amazon.com, viser at det er mange som ikke følger Nielsens råd. Amazon.com er faktisk meget bra, ifølge Nielsen. Amazon.com er i toppen med 72 prosent, mens andre siter ligger på 51 prosent.

- Generelt sett øker salget på en site med ett par hundre prosent når man har luket ut med de verste brukerfeilene, sier Nielsen.

Skal man etablere en god site bør man, ifølge Nielsen, holde seg kort og konsist. Sidene må kunne lastes ned hurtig, og man må unngå flash og andre hippe greier som tvinger kunden til å installere plug-ins. Man må også sørge for at kunden får raskt svar på sine spørsmål, for eksempel om leveringsbetingelser og portokostnader.

Nielsen mener at nettside-designere for det aller meste designer nettsider for seg selv, ikke for de som skal besøke og bruke nettsiden.

- Designere burde teste ut siten på normale brukere. Enkelt og greit kunder som skal prøve å klikke seg rundt. Da ser man hvor de klikker feil, og hvor de går seg vill.

En annen grunnregel, mener Nielsen, er at nettbrukerne vil ha kontroll over sin egen surfing. Det betyr at det ikke skal dukke opp nye viduer helt plutselig fordi man går inn på en side.

Nettannonser sliter med samme problem. - Annonser strider mot brukernes fundamentale behov online. Folk er veldig målbevisste på nettet- de vil treffe det de leter etter. Annonser er tvert imot noe som sier: "Se her!."

Dessuten har reklamebransjen dummet seg ut ved å lure med spenstige annonser som leder til triste siter. Nå vet folk at det i all vesentlighet ikke er verd å klikke på en annonse, selv om annonsen virker interessant, hevder Nielsen.

- Jeg tror at reklameindustrien kommer til å få store problemer, for samtidig som klikkfrekvensen på annonser faller, så øker trafikken på nettet så mye at man ikke merker at reklamen ikke fungerer, sier Nielsen melder Vision.

Nettet krever også nye forretningsmodeller. Nielsen mener at nettaviser må begynne å tenke på e-handel. Dette har blant annet Cnet.com, som står bak blant andre News.com, satset på for å få fart i butikken.

- Folk handler faktisk på nettet- Visst har en del selskap tapt på e-handel, men det er fordi de har hatt for store utgifter. Generelt fungerer dette. Jeg tror det kommer en krafig økning, spesielt når sikre betalingsløsninger kommer på markedet, sier Nielsen.

Til toppen