Elkjøp blir Europas største datakjede

Den engelske butikkjeden Dixons vil overta Elkjøp - Norges dominerende data-, hvit- og brunvarekjede - for 5,3 milliarder kroner. Dixons varsler en massiv satsing med store databutikker og internettsalg.

Det har lenge vært kjent at Elkjøp har vært på jakt etter en eier eller stor partner. Men i dag morges offentliggjorde selskapet at de har kjøpt 59 prosent av aksjene i Norges største hjemmedata-, eletronikk- og hvitvare-kjede. Det oppsiktsvekkende er at Dixons tilbyr Elkjøp-eierne kontant oppgjør for sine aksjer i stedet for bytte i Dixons-aksjer.

- Den europeiske handelsnæringen er inne i en voldsom forandring. Skulle vi vært med og vokst videre, hadde vi trengt 40-50 milliarder kroner. Jeg har i ti år sagt at vi trenger en stor partner, sier Thor Bjarmann, administrerende direktør i Elkjøp.


Aksjonærene i Elkjøp har fire uker på å bestemme seg for om de aksepterer oppkjøpstilbudet. Får Dixons 90 prosent av aksjene kan selskapet tvangsinnløse resten av Elkjøp-aksjonærene. Trolig smiler aksjonærene, for tilbudet fra engelskmennene på 160 kroner ligger syv prosent over fredagens sluttkurs og hele 24 prosent over kursen for en måned siden.

Etter oppkjøpet av Lefdal er Elkjøp den helt dominerende el-butikkjeden i Norge i dag med 100 butikker. I tillegg kommer 50 butikker i Sverige, Danmark og Finland.

Elkjøp er for mange mest kjent for salg av kjøleskap og lydutstyr, men i løpet av de siste årene har selskapet bygget seg opp til å bli et meget viktig salgsledd for datamaskiner, programvare og tilleggsutstyr til små bedrifter og privatkunder - og nå skal de bli større.

Dette er dårlige nyheter for småbutikkene som ikke er med i en stor kjede. Går oppkjøpet i orden, blir Dixons størst i Europa og kan presse prisene enda mer fra leverandørene. Dessuten satser selskapet tøft på Internett.

For i tillegg til butikkjeden Currys, som er Elkjøp-butikkene i England, har Dixon en serie rene databutikker som heter PC World. Disse ligger gjerne ved sine av Curry og blir publikumsmagneter, mener Jahrmann. 35 prosent av omsetning til Dixons er dataprodukter, mens ni prosent er teleprodukter.

- Vi skal åpne PC World-butikker i hele Norden. Når og hvor den første kommer kan jeg ikke si noe om. I tillegg skal vi bygge ut Internett-salg. PC World har en katalog på 12.000 produkter som vi skal selge over Internett og telefon, sier Bjarmann.

Dixons har 1000 butikker og en omsetning på 40 milliarder kroner i England. Selskapet har vært gjennom en rivende utvikling de siste årene etter at de bygget opp og børsnoterte Internett-tjenesten Freeserve.

Takker Elkjøp-aksjonærene ja til Dixons tilbud, fortsetter hele den norske ledelsen og alle de ansatte. Det er fremdeles Bjarmann som skal lede den nordiske driften fra sitt kontor i Norge.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen