Elkjøp gir digital radio ny drahjelp

Bruken av digital radio står vil trolig øke raskt, det indikerer Elkjøp.

NRK og P4 setter nå i gang en storstilt kampanje for norsk digital radio (DAB). Tirsdag 7. desember lanserer NRK en folkemusikk-kanal som kun sendes i DAB-nettet. Markedsføringen skjer gjennom NRKs ni DAB-kanaler.

digi.no har tidligere omtalt det trege salget av DAB-radioer. I alt er det bare solgt mellom 3.500 og 5.000 digitale radioer i Norge i løpet av de åtte siste årene.

Men nå kan salget komme for fullt når NKR og P4 markedsfører innholdstjenestene og mulighetene.

Informasjonssjef Scott Engebrigtsen forteller til digi.no at Elkjøp allerede fører fire modeller, hvorav to er lommemodeller og to kjøkkenradioer. Merkene er Phillips, Hitachi og Radionette og prisen ligger på mellom 1.200 og 2.000 kroner.

Engebrigtsen antyder at Elkjøp også jobber for å få på plass mikroanlegg og bilstereo med DAB. Det er julesalget som vil avgjøre hvor raskt flere DAB-modeller kommer inn i sortimentet.

- Det er vanskelig å kjøre tog uten skinner, for alle har på en måte ventet på hverandre. Nå ser det ut til at både produsenter, innholdsleverandører og distribusjonsnettverket er i gang, sier Engebrigtsen.

Mange frykter likevel lydkvaliteten, som kan forringes dersom man presser for mange kanaler inn på samme nett. I Storbritannia, som er det landet som har største utbredelse av DAB, er det mange som klager. Årsaken er at det brukes MPEG teknologi (MP2) som gir dårligere lydkvalitet.

Engebrigtsen tror derimot kvaliteten blir bedre og sammenligner det med CD-kvalitet versus kassett. I tillegg vil innholdsbiten bli langt mer spennende og oversiktlig ved at det sendes en frekvens per kanal. Radioen finner selv stasjonen og det kommer informasjon i skjermen om personer, innringningsnumre eller hva som kommer av programmer senere.

England prøvde i sin spede periode i 2001 med en produksjon av 300 til 400 DAB-radioer som ble solgt rett før jul til 99 pund. Samtlige ble solgt nærmest før butikken åpnet.

Nå spår den britiske interesseorganisasjonen Digital Development Bureau at England innen året vil ha solgt en million digitale radioer.

Teknisk direktør og leder i digitalradioutvalget, Hans Petter Danielsen, har tidligere uttalt til digi.no at det er kun på grunn av manglende kunnskap DAB ikke har tatt av i Norge. Med den massive markedsføringen som nå blir igangsatt forventer distribusjonsnettverket (NRK, P4, Kanal5, Telenor Norkring og Norsk Lokalradioforbund), et stort trykk i dette markedet.

Til toppen