Elkjøp røper hvilke mobiler som er best

Expert fortalte tidligere i uken at Nokia-telefoner ofte går i stykker. På spørsmål fra digi.no forteller markedsleder Elkjøp hvilke som er best.

Mobiltelefoner skal utsettes for en del slitasje, og det viser seg også at kvaliteten ofte er for dårlig. Særlige enkelte modeller havner for ofte på verksted.

Tidligere i uken avslørte butikkjeden Expert at Nokia-telefoner gikk altfor ofte i stykker. En svensk butikkjede bekrefter dette og peker særlig ut to eldre Nokia-modeller.

Les også

Men dette hjelper ikke deg som kunde så mye.


Hva bør du så kjøpe for å unngå problemer?

Expert er den nest-største forhandleren av mobiltelefoner i Norge, men Elkjøp er størst. digi.no tok derfor kontakt med ledelsen i Elkjøp-kjeden og spurte om hvilke merker som er best.

Elkjøp ønsker ikke kommentere Nokia-opplysningene fra Expert, men sier dette om hvilke mobilmerker de anser som de man kan stole mest på:

- Samsung og Panasonic skiller seg svært tydelig fra de andre produsentene, forteller informasjonssjef i Elkjøp-kjeden Scott Engebrigtsen til digi.no.

Det spiller ikke noe rolle om man kjøper dyre eller billige telefoner fra de to merkene, de har gjennomgående lavere feilprosent, understreker han.

Ingen har sannsynligvis bedre oversikt og sikrere tall på mobiltelefonskader enn Elkjøp, siden kjeden selger desidert mest telefoner i Norge.

Tallene er et slag i ansiktet for alle de europeiske leverandørene og minner om situasjonen i bilmarkedet for en del år tilbake der asiatiske biler knuste sine europeiske konkurrenter på kvalitet. Siden har det blitt bedre.

Engebrigtsen kjenner ikke til årsakene, men noe av forklaringen kan ligge i selve utseende på telefonen. Leverandører som Nokia, Sony Ericsson og Siemens lager stort sett telefoner der tastatur og skjerm ligger åpent. Samsung lager mange telefoner med såkalt sjøskjell-design der du bretter opp telefonen. På denne måten ligger skjerm og tastatur mer beskyttet.

Men dette gjør ikke Panasonic.

Engebrigtsen vil ikke røpe hvor mye de to asiatiske merkene skiller seg ut, men forteller at av alle mobiltelefonene som selges, regner Elkjøp med at 30 prosent må inn til service i løpet av sin levetid. Kjeden baserer dette på tall de har fått fra sine service-partnere som står for selve reparasjonene.

Mesteparten av dette er reparasjoner som kunden ikke har skyld i, men noe skyldes oppgraderinger og fall-skader.

Dermed er det klart at Expert-tallene peker ut Nokia som en versting når én av tre Nokia-telefoner må repareres innen seks måneder etter at de er kjøpt.

Til toppen