Elkjøp spiser stadig mer fra IT-bransjen

Tall digi.no har fått fra Elkjøp, viser at Komplett, Ementor og mange andre får stadig tøffere konkurranse.

Mange forbinder nok Elkjøp fremdeles med hvitevarer og TVer, men digi.no har fått tall som viser at Elkjøp, i selskapets nåværende regnskapsår, vil omsette for hele 1,6 milliarder kroner på salg av IT-produkter.

Elkjøp vokser i rakettempo i IT-markedet– på bekostning av tradisjonelle IT-forhandlere og IT-butikker. Elkjøp markedsfører seg i utgangspunktet mot privatmarkedet, men forteller at man merker at også mange av de minste bedriftene handler hos dem.

Med lokkepriser som i enkelte tilfeller medfører tap, presser Elkjøp også nettbutikker som Komplett, MPX og PSdata. digi.no omtalt i desember at Elkjøp kjører lokkepriser som trolig medfører tap på dataspill.

Elkjøp offentliggjorde på onsdag tall, der man avslører nye vekstambisjoner i hele Norden, særlig på salg over Internett.

digi.no tok kontakt med Elkjøp og får bekreftet mistankene: Det er et felt som vokser raskere enn noe annet - salget av IT-produkter.

Elkjøp begynte med IT-produkter så tidlig som i 1990, men satset tyngre i 1997, og IT-produkter fikk så skikkelig med plass i deres annonseaviser i 2002.

Atle Lillehagen er markedsdirektør på datasegmentet hos Elkjøp Norge, men vil ikke gå ut med konkrete tall. Man kan likevel gjøre et omtrentelig regnestykke: Elkjøp omsatte for 5,3 milliarder kroner i 2004, estimerer kilder Finansavisen har snakket med.

Når Lillehagen så forteller til digi.no at hele 30 prosent av omsetning nå er dataprodukter, ender Elkjøp opp med å ha solgt dataprodukter for rundt 1,6 milliarder kroner. Og i tillegg til dette kommer mobilsalget, der Elkjøp er størst i Norge.

1,6 milliarder omfatter heller ikke salget av dyre LCD- og plasma-TVer. Det eneste dette omfatter som kanskje er litt på siden av IT-bransjen, er digitale videokamera. Datakategorien hos Elkjøp omfatter varer som PCer, harddisker, skrivere, skannere, tastaur, nettverk og digital kamera.

Elkjøp tas vanligvis ikke med på listene over IT-selskaper i Norge, men med en omsetning på 1,6 milliarder kroner i året, endet Elkjøp opp på rundt 15. plass. 2004-tallene er ikke klare, men i 2003 omsatte for eksempel Komplett for 1,73 milliarder kroner.

Og Elkjøp vokser raskt. Selskapet har avvikende finansår som avsluttes i april, men ifinansåret ble avsluttet i april i fjor, stod IT for 25 prosent.

- I finansåret som avsluttes i april nå, kommer nok dataprodukter til å stå for 30 prosent av omsetning, forteller Lillehagen til digi.no.

Elkjøp giret opp sin nettbutikk og nettannonsere i 2004, men Lillehagen vil ikke oppgi noen tall for denne salgskanalen.

- Vi opplever en svært positiv utvikling i Internett-salget, særlig på IT-produkter. De produktene som går best er ikke komponenter, men PCer og kamera, forteller Lillehagen til digi.no.

Den eneste trøsten for mindre IT-forhandlere, er at Elkjøp foreløpig ikke planlegger noen videre ekspansjon inn i nye IT-segmenter.

- Vi ønsker å være den foretrukne kanalen for folk fleste, så vi har ingen store planer om å utvide med salg av mer avanserte produkter, for eksempel servere, forteller Lillehagen.

Til toppen