Elkjøp tar Netshops duell-utfordring

Nettsjefen i Elkjøp aksepterer glatt veddemålet fremsatt i digi.no: - Vi er ikke sjanseløse, vi blir uten tvil størst.

Svenn Aage Lysebo i Netshop er ikke redd for å si hva han mener. I et intervju med digi.no slapp han følgende dom over Elkjøps nettsatsing og mål om å slå Komplett:

- Det er dømt til å bli en fiasko. Lavere priser på nett med så mange utsalgssteder, det går ikke. Det blir så mye støy i kanalen, sier han.

    Les også:

Lysebo er rede til å satse penger på denne påstanden.

- Jeg tar imot veddemål uansett beløp på at det ikke lykkes. Jeg gir odds på en til en på at de ikke er større enn Komplett på nett på tre år, sier Lysebo.

Elkjøps nordiske netthandelssjef kunne ikke være dårligere enn at han godtok veddemålet og utfordringen.

- Jeg tar gjerne et veddemål. Jeg liker ikke å vedde om penger, men jeg tar gjerne en kasse vin. Han skal få være med på å drikke den selv, sier Ole Johan Lindøe.

Lysebo har også begynt å glede seg til en kasse vin i 2008.

- Jeg tror den sommeren blir ekstra fin. Hvitvin er å foretrekke, melder en smilende Lysebo.

Komplett og Elkjøp har begge lansert initiativer som tråkker solid inn på hverandres territorier. Mens Komplett begynner å selge en mengde varegrupper som ikke har noe med data å gjøre, er har Elkjøp pensjonert planen om å ha nettbutikk bare som et underbruk og et utstillingsvindu. Nå satser de på å bli størst på nett.

Lysebo er ikke helt utenforstående til denne kampen. Han var nemlig selv gründer av Komplett, og startet nettbutikken Netshop etter at han gikk ut. Første fulle driftsår klarte Netshop en omsetning på rundt 90 millioner, og årets ambisiøse mål er 200 millioner.

Lindøe mener skillene mellom butikker og nettbutikker relativt raskt vil viskes ut, og det vil vise seg at de gamle er eldst.

- Jeg har klokkertro på at de tradisjonelle aktørene vil dominere på nettet også. Det er i ferd med å bli slik i USA, sier han.

Lysebo mener at Elkjøp ikke vil klare å holde ro i sitt verdinettverk, når de skal gå ut og konkurrere med sine egne butikker med billigere priser på nett. Dette er særlig et problem overfor franchisebutikkene, som eies av andre.

Slike butikker har lett for å se på det som svik når deres kjede-eier konkurrer med dem. Dette er nok en av grunnene til at Expert-kjeden ligger veldig langt etter på nett. De har valgt en minimums nettløsning, der priser ikke oppgis på nettsiden expert.no, og all netthandel må gå via best-buy.com. Dette har ikke vært noen suksessformel.

- Diskusjonen om å ha egne merkevarer på nett tror jeg er over, sier Lindøe, som er glad Elkjøp ikke har fulgt Experts strategi.

Elkjøp kjørte tidligere en linje der de ikke konkurrerte med egne butikker på pris. Prisene på nett og i butikk skulle være de samme, og nettsiden skulle hovedsakelig drive informasjon for å få folk til å kjøpe i butikkene.

Nå har nettavdelingen blitt frigjort for de fleste lenkene, og er fristilt til å konkurrere med nettbutikkene på pris. Grunnen er enkel, netthandelen øker. Elkjøp vil ikke sitte stille og se på at nettbutikkene forsyner seg av det som har vært deres kake.

- Vi får lov til å møte de konkurrentene vi trenger for å være dominerende på nettet. Det tror jeg Netshop, MPX og Komplett har merket.

Lindøe tror ikke på noe opprør eller konflikt mellom satsingen på nett og butikk, verken fra egen verdikjede eller kunder.

- Vi har tatt den dialogen internt. Dette vil være bra både for kundene og butikkene våre. Det er viktig for oss å være i denne kanalen, sier han.

Elkjøp meldte nylig om salg på mer enn 12 milliarder i regnskapsåret 2004, som ble avsluttet i april.

- Vi er ti ganger større enn Komplett i Norden, og har mye innkjøpskraft. Vi kan matche dem på pris når som helst, sier Lindøe.

Lysebo mener Netshop skal ta mye fra Elkjøp på LCD og plasma til høsten. Det vil ikke Lindøe være med på.

- De skal ikke tro at de får herje for mye på plasma og LCD heller. Det er produkter vi behersker ganske bra, og det er en fordel å se produktene før man handler på dette markedet. Det selges mye billige skjermer som jeg ikke tror ville blitt kjøpt hvis kunden hadde sett dem før de kjøpte, mener han.

Lindøe mener kundene vil akseptere at nettbutikken inneholder varer som ikke er i deres lokale butikker. Da er det mindre aksept for at de ikke finnes i nettbutikken. Elkjøp planlegger å utvide nettutvalget, og det ligger an til en utvidelse av komponentutvalget.

- Vi skal ha et skikkelig bredt komponentutvalg, men det er ikke helt avgjort hvor stort utvalget skal bli. Datakomponenter er et spennende felt der det fortsatt er litt for gode marginer, og fortsatt er mulig å tilby kundene spennende priser, sier han.

Elkjøp åpnet i forrige uke et nytt plukklager i Jönkjøping i Sverige, der hovedlageret ligger. Dette skal betjene netthandelen, og gi større utvalg, skalerbarhet og fleksibilitet.

På sikt håper Lindøe at Elkjøp skal få til et tettere samspill mellom nett og butikk. For eksempel har de 100 butikker som i prinsippet kan brukes til å utlevere varer solgt på nett til kunder. Men dette er ennå ikke mulig.

Fra før av er nettet en svært viktig inngangsport til selskapets butikker. Interne målinger tyder på at 35 prosent av kjøpene i butikkene startet på nett. Nettsidene deres er allerede godt besøkt, selv om de ikke omsetter for så store summer.

- Vi har kjapt en halv million besøkende i måneden i Norge alene, og det er enda bedre i Sverige. Vi er sikkert minst like store som Komplett og Netshop i antall besøkende. Det er viktig å ha et kjent merkevarenavn, sier han.

- På Internett-hjulpet kjøp ligger vi milevis foran de fleste, mener han.

Men veddemålet med Lysebo gjelder ikke kjøp i butikk etter å ha sett varene på nettet. Det gjelder rene nettkjøp der varene sendes til kundene, det er begge enige om. Lindøe vil gjerne vedde om de er størst på alt nettsalg, mens Lysebo mener det bør spesifiseres at det dreier seg om elektronikk.

Lysebo har også et annet vilkår, som kanskje sier noe om egne ambisjoner.

- Elkjøp skal være størst på nettsalg i Norge målt i omsetning, ikke nødvendigvis målt mot Komplett, da de kan risikere å bli passert.

Detaljene i veddemålet overlater vi til Lysebo og Lindøe å utarbeide, da digi.no ikke har noen ambisjoner om å gå bookmakerne eller Norsk Tipping i næringen.

Men med mindre det blir en klar vinner kan det bli litt vanskelig å kåre en vinner. Elkjøp har nemlig ikke for vane å gå ut med veldig spesifikke tall, verken for IT-andel, nettsalg eller Norge. Komplett har på sin side begynt å selge langt mer enn dataprodukter, og har ingen planer om å rapportere separate tall for bare IT.

Til toppen