Elkjøp vil bli størst på IT på nett

Elkjøp har byttet IT-system og har voldsomme ambisjoner for sin nettbutikk. Her er planene:

Kampen om IT-markedet sprer seg til nye kanaler, for store butikkjeder som Elkjøp og til og med dagligvarekjedene girer opp på IT-varer. IT står allerede for rundt 30 prosent av salget hos Elkjøp og nå forbereder kjeden et nytt hopp.

digi.no kunne i januar fortelle at Norges største nettbutikk, Komplett, planla salg av små-elektriske varer, noe som er Elkjøps kjernemarked. Dagen etter kunne digi.no melde at Elkjøp også planla et angrep på IT-komponenter, Kompletts kjernemarked.

Dette har tatt noe tid, for først måtte Elkjøp gjennom den samme type opprustning av nettbutikkene som Komplett gjennomførte i mai i fjor. Nylig ble brukere møtt av en advarsel om treg respons på Elkjop.no – årsaken var oppgradering av IT-systemet.

– Vi har byttet ut nettbutikksystemet, men ikke med SAP slik Komplett gjorde. Vi har tatt i bruk en løsning fra tyske Intershop og skal drive nettbutikken til Dixon/Elkjøp-konsernet i hele Norden her fra Norge, forteller Ole Johan Lindøe, nordisk internettansvarlig i Elkjøp, til digi.no.

Det nye systemet gir Elkjøp både nye funksjoner og større kapasitet, men det vil enda ta noe tid før kundene vil merke endringene.

– Utover høsten vil vi innføre et nytt design med flere muligheter. Det nye systemet lar oss blant annet innføre ordresporing og såkalt tilsalg, forteller Lindøe.

Amazon gis mye av æren for å ha gjort tilsalg eller oppsalg til en vitenskap. For på nettet kan butikkene øke sin omsetning med å foreslå nye tilleggsvarer ut i fra hva kundene allerede har valgt, for eksempel riktig tonerkassett til sin skriver eller trådløst nett hvis maskinen ikke har dette.

Lindøe, som tidligere var nettsjef hos Braathens, forteller også at det nye system forenkle administrasjon og innlegging av nye varer.

Elkjøp har da også voldsomme ambisjoner.

– Vi er størst på butikksalg av forbrukerelektronikk i Norden og målet er å bli det også på nett, men det vil ta noe tid. Tre år er planen vår, forteller Lindøe til digi.no.

På spørsmål om hvordan han skal slå IT-bransjens eksisterende salgskanaler og de etablerte nettbutikken, har han et eneste svar som han gjentar en rekke ganger gjennom intervjuet med digi.no:

– Dixon, som eier Elkjøp, er en av de største innkjøperne i Europa og størst i Norden. Dette gir bedre innkjøpspriser og Elkjøp skal være billigst. Det er på pris vi skal konkurrere, forteller Lindøe.

Elkjøp arbeider på to andre fronter for å ta igjen Komplett og de andre nettbutikkene.

– Vi har bygget ut et felles logistikksenter i Jönköping i Sverige. Vi skal derfor kunne levere varer til alle nordiske kunder på en eller to virkedager, forteller nettsjefen til digi.no.

Akkurat på hvilke varer og komponenter Elkjøp skal øke utvalget, vil han ikke ut med, men utvalget på IT-siden skal økes, blant annet på komponentsiden. Elkjøp selger i dag for eksempel bare fire grafikkort og da ikke de dyreste modellene.

Men Elkjøp sliter med en utfordring – det er billigere å selge på nettet, men Elkjøp vil helst holde samme priser som i butikken. Lindøe har ikke noe entydig svar på hvordan Elkjøp skal konkurrere på pris med rene nettbutikker.

– Nettet lar oss utvide og selge varer det ikke er plass til i butikken. Vi skal bruke nettet både for å tilby større utvalg og varer vi vanligvis ikke selger. Da blir det ikke noen konflikt med butikkprisene, påpeker han.

Men Lindøe avviser at Elkjøp skal kopiere Komplett – Elkjøp satser primært i mellommarkedet med prisgunstige produkter og vil ikke matche Komplett på utvalg.

Elkjøp vurderer også et annet brennbart tema: Såkalte privat brands – merker som selges med Elkjøps egen logo på. I dag selger Elkjøp bare varene til andre aktører som Packard Bell og Toshiba, men Lindøe røper at selskapet utreder egne merker, blant annet på PC-fronten fordi eieren, engelske Dixon, selger slike maskiner.

Til toppen