Elkjøp vokser raskest på nett

Nettbutikken til Elkjøp flerdobler salget og gjør nye grep for å ta igjen Komplett.

Elkjøp er kåret til årets netthandelsbedrift. Konkurransen er arrangert av Posten, som nok håper på flere pakkesendinger som følge av e-handel. I juryen satt en person fra Posten og fem uavhengige, og prisen ble delt ut på IT-tinget onsdag kveld.

Interflora, Komplett og Best-Buy var de andre finalistene. I alt var 166 nettbutikker med i konkurransen.

Elkjøp hadde inntil nylig en heller halvhjertet nettsatsing. Selskapet insisterte på å ha samme priser på nett som i butikk, og at vareutvalget skulle likt.

Nå er nettbutikken ikke lenger lenket til de fysiske butikkene. Det er gjort forbedringer både på nettsiden og logistikksiden. Samtidig får nettbutikken nå sette de prisene de må for å konkurrere, og utvalget øker stadig. Endringene har virket, forteller nettbutikksjef Ole Johan Lindøe.

– Vi har en økning i salget hver måned som ligger 200–300 prosent over fjoråret, sier han.

Tidligere har Elkjøps nettsalg vært beskjedent i forhold til selskapets størrelse. Prisen fra Posten synes han er svært hyggelig.

– Dette viser vel at andre synes vi er på riktig vei også, sier han.

I juryens begrunnelse legges det vekt på at Elkjøp har en brukervennlig kjøpsprosess, som gjør netthandel tilgjengelig også for folk med mindre teknisk kunnskap.

– Elkjøp har en av markedets mest brukervennlige kjøpsprosesser. Kjøperen får relevant informasjon og valg underveis i prosessen. I tillegg kan man enkelt sammenligne de ulike produktene på egenskaper og pris, sier juryformann Øyvind Høgset i Posten Norge.

I juryen satt Harald Løvvik fra Oracle Norge, Agnes Beate Steen Fosse fra eforum, Peder Inge Furseth fra Handelshøyskolen BI, Jo Singstad fra Forbrukerrådet og Even Risbakken fra Netlife Research, i tillegg til Postens Øyvind Høgset.

Lindøe forteller at Elkjøp er i ferd med å trappe opp nettsatsingen ytterligere. Det skal reklameres mer direkte for nettbutikken, og han har fått større frihet til å møte konkurrentene i priskonkurransen med lavere priser enn butikkene.

– En del produkter er gjenstand for større priskrig på nettet enn i butikk, og der skal vi være med. Vi må ha frihet til det, sier han, og hevder dette er avklart internt med butikkene.

På sikt mener han forskjellene på butikk og nett ikke vil bli så store.

Produktutvalget på nett skal også være bredere.

– Det er ikke noe mål at utvalget skal være større enn i alle butikkene, men vi vil vise frem alt vi har på hovedlageret vårt, og det er jo ikke alle butikkene som har alt. Samtidig er det en del produkter som passer bedre på nett, og varegrupper der behovet for bredere utvalg er større, slik som mobiltelefoner, sier han.

Elkjøp har i dag et heller tynt utvalg av datakomponenter.

– Det blir mer komponenter, men ikke på linje med nisjebutikker som Komplett. Vi skal ha de enkleste komponentene, vi skal ikke bli et sted for PC-byggere.

Elkjøps uttalte mål er å slå Komplett på netthandel. Det har gründer Sven Åge Lysebo i Netshop liten tro på.

– Det er dømt til å bli en fiasko. Lavere priser på nett med så mange utsalgssteder, det går ikke. Det blir så mye støy i kanalen, sier han.

Med digi.no på sidelinjen veddet Lysebo og Lindøe en kasse vin på om Elkjøp er større enn Komplett og Norges største nettbutikk innen tre år.

    Les også:

Begge parter føler seg sikre på seier.

– Jeg har begynt å planlegge hva jeg skal kjøpe inn til å spise sammen med vinen, sier Lindøe.

Til toppen