Elle jakter på attraktive kyberkvinner

Motemagasinet Elle har laget en egen global pushkanal for å plukke opp en attraktiv målgruppe også på nettet. Verdens største magasinforlag, Hachette Filipacchi Presse, vil gjerne øke andelen av kyberkvinner

Det franske analyseinstituttet Sofres har undersøkt det franske nettmarkedet på vegne av Elles multimedieutgiver, Hachette Filipacchi Grolier. Konklusjonen er at utfordringen er stor for en aktør som allerede har gjort suksess på trykk.

Fire prosent av alle franske kvinner har tilgang til Internett, mens en halv prosent har tilgang hjemmefra, ifølge Sofres. Til sammenligning viser de siste tallene fra Norsk Gallup Institutt at 28,5 prosent av alle norske kvinner har tilgang til nettet. Og rundt 12 prosent har dette hjemmefra.

Nå prøver verdens største magasinforlag, Hachette Filipacchi Presse, å rette opp noe av skjevhetene i Frankrike og i andre europeiske land. Stjernepublikasjonen Elle har laget franske og spanske sider som er tilgjengelig som kanalvalg med Internet Explorer 4.0 både i Frankrike, Spania og Belgia. I tillegg finnes det en japansk versjon.

Motemagasinet kjører også et engelsk sammendrag av alle de 29 nasjonale versjonene av magasinet Elle på "Elle Channel", en pushkanal der det er mulig å laste ned et program på sin egen PC. Push-programmet er leveret av Silicon Valley-selskapet BackWeb Technologies og muliggjør daglige oppdateringer som blir sendt direkte til den enkeltes datamaskin.

Ifølge Nando.net er dette gjort for å overvinne en del sperrer hos kvinnene. Det amerikanske analysebyrået Jupiter Communications har en årlig Women Online-undersøkelse der det kommer fram at kvinner ofte mangler tid til å streife rundt i kyberrommet. De er heller ikke særlig interessert i de teknologiske aspektene ved Internett.

Fra Norge meldes det at det ikke vil komme noen norsk versjon på en stund ennå. Elle ble først introdusert på det norske markedet i mars i år, og annonsesjef Siri Bjerknes sier at magasinet i første omgang skal konsentrere seg om å etablere seg på det norske bladmarkedet.

Ansvarlig redaktør Cecilie Larvåg i norske Elle har tidligere uttalt til Kampanje at profilen skal være mer glamorøs og trendy enn det som finnes på bladmarkedet i dag, og hovedmålgruppen er 20- til 30-åringer der gjennomgangstemaet ofte er moter.

En av konkurrentene, Det Nye, har i samarbeid med annonsøren SCA Mølnycke, prøvd å engasjere norske jenter gjennom produktet Libresse Jenteprat om menstruasjon og oppvekst. Ellers finnes det svært spesialtilpassede nettprodukter for "det svake kjønn" i Norge.

Til toppen