Ellos: Venter på kvinnene

Ellos lanserte i sommer sin elektroniske handleplass. Og det er en investering de ikke regner med å få avkastning på før om et par år. Hovedårsaken til det, er at målgruppen er kvinner mellom 20 og 50 år. Denne målgruppen har foreløpig vært svært tilbakeholdne med å flagre med kredittkortene, noe en undersøkelse foretatt av studenter ved Universitetet i Oslo også understreker.

I en spørreundersøkelse foretatt av seks studenter ved Universitetet i Oslo, var bare 10 prosent av de aktive brukerne kvinner. - De som svarte på den undersøkelsen er ikke representativt for de som er i vår målgruppe. Målgruppen er stort sett kvinner mellom 20 og 50, med hovedvekt på de mellom 30 og 40. Og de er foreløpig ikke like aktive brukere av Internett som andre grupper per i dag, sier Eddy Hansen (bildet), administrerende direktør i Ellos Norge. Til tross for at målgruppen ikke er på nett, har Ellos hatt en elektronisk handleplass siden i sommer.

- Grunnen til at vi er såpass tidlig ute, er først og fremst for å lære oss hvordan Internett fungerer, og gjøre oss erfaringer. I tillegg er det veldig god PR for Ellos, sier Hansen. Han har ikke konkrete tall på hvor mye Ellos satser på å etablere seg på Internett, men foreløpig er han meget godt fornøyd med hva de har oppnådd med nettsatsingen.

- Jeg føler at investeringen betaler seg allerede, kanskje mest på grunn av PR-verdien. Det er veldig vanskelig å si hvor mye som blir handlet elektronisk, men vi regner uansett med at det vil ta ett år eller to før vi selger varer av særlig stor grad via hjemmesiden vår. Per i dag, er de fleste interesserte i å få tilsendt kataloger, noe som sikkert også betyr at det blir foretatt endel handel basert på katalogbestilling over Internett. Men, som sagt, jeg har ingen konkrete tall her, sier Hansen.

Ellos vil gjøre en gradvis utbygging av nettstedet sitt, og regner med at de i løpet av et par års tid vil ha hele katalogen publisert elektronisk. Alle prognoser viser dessuten at kvinnene for alvor er i ferd med å oppdage nettet, og med de vil også handelen skyte fart. Ellos kan med andre ord gå en lys elektronisk framtid i møte.

- Det finnes jo mange PC-er i norske hjem, og jeg tror derfor det bare er en treningssak for damer å komme seg på Internett, sier Hansen.

Hvis man ønsker å handle varer fra Ellos over Internett, betaler man enten på oppkrav eller gjennom en kredittkonto hos postordrefirmaet. - Vi ønsker å se utviklingen litt mer an før vi eventuelt innfører elektronisk betaling. Men jeg synes jo at de løsningene som finnes i dag for elektronisk betaling er veldig smarte, sier Hansen.

Ellos blir med inn i det nye Scandinavia Online, og mener de kan få store fordeler gjennom det skandinaviske aspektet. - Vi har diskusjoner med Ellos i Sverige og Danmark, som ikke har kommet like langt som oss, om å koordinere virksomheten på tvers av landegrensene. Jeg håper og tror at vi kan være et eksempel til etterfølging for resten av Skandinavia, sier Hansen.

Artikkel om undersøkelsen

Til toppen