EMI vurderer MP3 som alternativ til kopisperre

Skal musikkbransjen selge musikkfiler til alle, uten å måtte involvere Apple, kommer den ikke unna MP3.

Når plateselskapene selger musikkfiler på nettet i dag, går de samtidig til sengs med enten Apple eller Microsoft - begge to. Årsaken er at det er disse selskapene kopisperreløsninger (DRM) som støttes av de fleste digitale musikkspillerne på markedet.

Apples iPod-produkter er klart markedsledende, men for å kunne selge musikk til denne, må plateselskapene samarbeide med Apple. Det er kun Apples iTunes Music Store som selger DRM-beskyttet musikk som støttes av iPod, selv om RealNetworks har gjort forsøk på å tilby en løsning.

På den annen side støttes Apples DRM-løsning, FairPlay, bare av Apple egne mediespillere eller enheter har laget i samarbeid med andre. Dette betyr at brukere av alle andre mediespillere må benytte seg av andre tjenester som selger musikkfiler. Men det finnes mange tjenester som tilbyr musikk til disse spillerne.

Det finnes altså ingen DRM-basert løsning som gir plateselskapene tilgang til alle brukerne på en gang. Dette er ingen drømmesituasjon for musikkbransjen.

Ser man på de rene filformatene, er det kun ett format som støttes av så godt som alle spillerne - MP3. Nå det er ikke noe nytt at plateselskaper tar i bruk DRM-fri MP3 for å distribusjon av musikk, men i nesten alle tilfellene har det vært små og uavhengige selskaper som har gjort dette for å promotere relativt ukjent artister.

Nå er det klart at EMI, et av verdens største plateselskaper, vil forsøke det samme. Gjennom datterselskapet Blue Note Records tilbys den nyeste singelen til Norah Jones som en MP3-fil til amerikanske brukere av Yahoos musikktjeneste, i tillegg til et par spor av det kristne rockebandet Relient K. Prisen per spor er 99 cent.

Årsaken til at musikk sjelden tilbys uten DRM, er offisielt faren for piratkopiering. Men ingen undersøkelser tyder på at DRM-løsningene har noen innvirkning på piratkopieringen. Derimot anses løsningene å være til stor ulempe for dem som faktisk ønsker å kjøpe innhold. Mye tyder på at medieselskapene benytter DRM kun for å vise til at de faktisk forsøker å gjøre noe med piratkopieringen, siden de ikke har noe bedre alternativ.

- Antipiratprogramvare i musikk hjelper ikke bransjen fordi den samme musikken allerede er tilgjengelig uten kopibeskyttelse på CD og gjennom fildelingsprodukter på Internett. I tillegg misliker mange konsumenter begrensningene kopisperrene fører til når det gjelder hvordan og med hvilke enheter de kan lytte til musikken sin, sier David Goldberg, daglig leder for Yahoo Music, til Wall Street Journal.

- Hvis DRM er til fordel for noen, er det for teknologiselskaper som Apple. Dette fordi det gjør det vanskeligere for konsumentene som har gjort store innkjøp av digital musikk gjennom iTunes å bytte til musikkspillere fra andre leverandører i framtiden, sier Goldberg.

Publiseringen av Norah Jones-låten uten DRM er kanskje et lite skritt, men samtidig en viktig innrømmelse. Blue Note Records og andre plateselskaper begynner å innse at de kan være nødt til å selge noe musikk i MP3-formatet, både for å tilfredsstille kundene og for å tilby musikk til iPod gjennom andre tjenester enn iTunes Music Store.

Ifølge Wall Street Journal sier daglig leder for Blue Note Records, Zach Hochkeppel at MP3-initiativet er et eksperiment. Han innrømmer at han og andre ledere i selskapet har måttet kjempe mot det han kaller "generell motstand" hos lederne i EMI. Det som til slutt førte til at EMI-lederne ble overtalt, var behovet for å prøve ut nye metoder i det digitale salget.

En undersøkelse gjort av Nielsen SoundScan viser at salget av digitale musikkfiler for første gang har stagnert siden Apple lanserte iTunes Music Store i 2003. I andre og tredje kvartal har antallet solgte spor ligget stabilt på 137 millioner spor, mens tallet var 144 millioner i første kvartal.

Til sammenligning mener Eric Garland, sjef i selskapet BigChampagne som registrerer P2P-trafikk, at det hver måned distribueres mer enn en milliard musikkfiler i disse nettene. Dette er mer enn 90 prosent av den totale distribusjonen.

Men dette er ikke overraskende. De piratkopierte produktene er både gratis og gjerne med bedre kvalitet enn det de lovlige tjenestene tilbyr.

Forbrukere som ønsker lovlige tjenester med innhold uten DRM, må kjenne sin besøkelsestid og bevise for platebransjen at de faktisk er interessert i å betale for DRM-frie musikkspor.

Piratkopieringen er det trolig lite musikkbransjen kan gjøre noe med, men hvis bransjen erfarer at den kan tjene mer på ubeskyttede musikkspor enn på DRM-beskyttet innhold, vet at etterspørselen er større, vil dette være en fordel for alle. I beste fall vil piratkopieringen kunne gå ned, fordi alle de som nekter å kjøpe DRM-beskyttet innhold faktisk får et reelt alternativ som de er villige til å betale for.

Til toppen