Empati sentralt ved websidedesign

Det er store fallgruber når informasjon skal publiseres på weben. Her identifiseres noen av dem.

I går arrangerte Norge.no konferansen Kvalitet på offentlige nettsteder, der 700 statlige og kommunale nettsider ble evaluert og verdilagt med antall stjerner.

Vurderingen i år er splittet opp i flere indikatorer, og det er økt fokus på søk og synlighet for søkemotorer.

Men mange offentlige nettsider kom sørgelig til kort, og det var bare to av i alt 700 sider som fikk toppscore.

Jostein Magnussen i Netlife Research har vurdert kvaliteten på flere av sidene. Typiske feil kan være uforståelige ikoner og mye selvskryt på siden.

- Symboler som ikke gir klar mening er liten respekt for brukerne. Det skal ikke være nødvendig å måtte tenke og resonnere for å finne ut hva et symbol skal innebære, sier han.

En annen typisk feil kan være å liste opp en mengde priser og lovord om selskapet. Dette er vel og bra, men gagner heller ikke brukeren. I de fleste tilfeller ønsker brukeren å få informasjon om hva tjenesten faktisk gjør, i stedet for en masse utenomsnakk.

Flere nettsteder sliter med lang nedlastingstid som også kan stenge brukeren ute, eller i beste fall skape irritasjon.

Magnussen viser til nettstedet directgov i Storbritannia, som har gjort en god jobb med å identifisere brukeren med klart avgrensede interesser og behov.

Lånekassen ble trukket fram som en god hjemmeside med strukturert informasjon og tydelige snarveier som viser hvor man skal gå for de forskjellige formål.

Magnussen mener det i prinsippet dreier seg om å vise empati; lytte til brukeren for å kartlegge hva de virkelig trenger å få informasjon om.

- Ta brukertester og kartlegg behov, anbefaler han.

Han advarer mot å la seg styre av eksisterende teknologi. Da kan fort nye krav i forhold til for eksempel blinde og svaksynte falle dårlig ut i senere kvalitetsevalueringer.

Til toppen