ANALYSER

En av åtte klikker på spam

En ny undersøkelse gir innsikt i hvorfor spambølgen ser ut til å vare evig.

17. juli 2009 - 15:39

En detaljert undersøkelse utført av Messaging Anti-Abuse Working Group (Maawg), en internasjonal gruppe sponset av blant annet Yahoo, Time Warner og AT&T, gir innsikt i hvorfor spambølgen vedvarer.

I flere år har det store flertallet av e-postmeldingene som farer verden over bestått av spam, vesentlig med uønsket reklame og tilbud om mer eller mindre lugubre produkter. En stor del av spammen brukes til å spre ondsinnet kode, som mottakere lokkes til å installere på sine pc-er ved å klikke på lenker som lover dem alt fra sikkerhetssjekk på sine pc-er til Viagra eller nakenbilder av Britney Spears. Ondsinnet spam følger ofte nyhetsbildet. Dødsfallet til superstjernen Michael Jackson utløste en flom av meldinger og tilbud.

Maawg tror et sted mellom 85 prosent og 90 prosent av all e-post er spam. Ifølge sikkerhetsselskapet Symantec står botnet for 80 prosent av all utsendt spam.

Undersøkelsen bygger på intervjuer med 800 respondenter fordelt på USA og Canada. Undersøkelsen er representativ for vanlige IT-brukere. Erfaringsgraden varierer, men eksperter innen IT-sikkerhet ble luket ut fra undersøkelsen. Et vilkår for å være med i undersøkelsen var at e-postadressen ikke var bestyrt av bedriften man jobbet i.

To tredeler av respondentene oppfatter seg som «svært» eller «noe» erfarne med internettsikkerhet. De fleste har et filter for å unngå spam. Om lag 21 prosent gjør ingenting for å motvirke spam. Rundt hver tredje unngår å oppgi sin e-postadresse. Rundt hver fjerde har en egen e-postadresse som brukes i situasjoner som kan øke mottaket av spam.

Fire av fem sier de er klar over sammenhengen mellom zombie-nett eller botnet og spam, men bare en av fem tror de selv kan gjøres til zombie.

Nær halvparten av respondentene sier de aldri har klikket på noe de oppfatter som spam.

Like mange sier de har klikket på det de selv har skjønt var spam.

Forklaringer på hvorfor man klikker på spam er mangfoldige.

17 prosent (av det totale antall respondenter) sier de klikket ved en feiltakelse. 13 prosent «vet ikke». 6 prosent ville «bare se hva som skjedde».

12 prosent – altså nærmere én av åtte respondenter – forklarer at de klikker på spam når de er interessert i det averterte produktet eller tjenesten.

Tidligere utregninger har konkludert med at det skall bare noen promille respons for at en spamsending betraktes som svært innbringende. Dersom hver sjette nettbruker med viten og vilje klikker på det man vet kan medføre ikke bare elendige og ukontrollerte produkter, men også ondsinnet kode, bidrar det til å forklare hvorfor spambølgen aldri gir seg.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.